PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rośnie zainteresowanie MŚP eksportem

Autor: WNP.PL (PS)
08-02-2017 12:23
Rośnie zainteresowanie MŚP eksportem
Fot. Shutterstock

Wśród firm z sektora MŚP planujących rozwój skali działalności 17 proc. deklaruje, że już działa na rynkach zagranicznych, a kolejne 20 proc. rozważa wyjście za granicę z ofertą swoich produktów. Motywatorem takich działań jest głównie chęć zwiększenia dynamiki rozwoju i realizacja przyjętej przez firmę strategii.

Wśród firm-eksporterów czynnikiem motywującym do działalności za granicą jest w znacznej mierze (42 proc. wskazań) chęć dynamicznego rozwoju na nowych rynkach. Poza tym 17 proc. badanych ekspansję wiąże z realizacją przyjętej przez firmę strategii.
Odpowiednio po 8 proc. firm wskazało na swoje innowacyjne produkty czy usługi oraz konkurencyjny model biznesowy, który ich zdaniem pozwala na szybkie zdobycie nowych rynków.

Wnioski te dostarcza badanie „Leasing Index”, przeprowadzone przez BZ WBK Leasing, spółkę z grupy kapitałowej BZ WBK.

- Decyzja o wyjściu na rynki zagraniczne najczęściej determinuje zmianę profilu działalności
i struktury przychodów, gdzie eksport staje się ich głównym źródłem - komentuje Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing. - Po przełamaniu bariery wejścia na rynki zagraniczne firmy, które zdecydowały się na ten ruch, co do zasady w swoim rozwoju konsekwentnie koncentrują się na rynkach poza Polską.

Przypomina on, że w większości przypadków wyniki finansowe eksporterów są od dawna lepsze od tych, jakie osiąga ogół firm. Jest to zasada uniwersalna i notowana od lat, bez względu na to czy w polskiej gospodarce jest dołek czy górka.

- Firmy decydujące się na wyjście poza granice mają zwykle lepiej wykształconych przedsiębiorców, know-how, atrakcyjną ofertę produktową i dysponują wyższym kapitałem - ocenia Sudaj. - W połączeniu ze zdywersyfikowanymi rynkami te elementy powodują, że firmy działają dużo bardziej stabilnie, są mniej podatne na wahania koniunkturalne i lepiej też radzą sobie w konkurencyjnym otoczeniu.

Z analiz Banku Zachodniego WBK wynika, że wbrew pozorom firmy z segmentu MŚP nie wskazują szczególnych przeszkód prawnych czy formalnych w ekspansji na rynki zagraniczne.

Przedsiębiorcy ci obawiają się jednak braku możliwości znalezienia wiarygodnych partnerów biznesowych czy niekorzystnej zmiany kursu walutowego.

Wyzwaniem jest natomiast wsparcie finansowania ekspansji zagranicznej polskich firm, dofinansowanie ich udziału w zagranicznych targach i wystawach, co jest szczególnie istotne w przypadku średnich przedsiębiorstw.

Ważne jest również realne wsparcie w wyszukiwaniu kontrahentów za granicą i rozpoznawaniu rynku docelowego – w tym przypadku istotne dla tych najmniejszych firm, decydujących się na pierwsze transgraniczne kroki.

Zdaniem ekspertów banku, na tej działalności powinny skupiać się w następnych latach nowo powstające trade office, które mają zastąpić dotychczasowe Centra Obsługi Inwestora i Eksportera i w bardziej praktyczny sposób wspierać działania przedsiębiorców na rynkach zagranicznych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP