PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozrywka i kultura - da się na tym zarobić, ale niełatwo

Autor: propertynews.pl
10-06-2016 10:47
Rozrywka i kultura - da się na tym zarobić, ale niełatwo
Fot. Fotolia

Dyskusję pt. "Przemysł czasu wolnego", odbywającą się podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016, zdominowały kwestie związane z pozyskiwaniem środków na finansowanie kultury i rozrywki. Kamil Durczok, moderujący panel pytał, czy i na ile państwo wywiązuje się z obowiązku finansowania tego obszaru.

Zdaniem Krzysztofa Materny, satyryka i współwłaściciela MM Communications, w kwestii wykorzystania pieniędzy publicznych nadal jest wiele do nadrobienia. - W przypadku tworzenia strategii i uregulowań dotyczących finansowania ze środków publicznych, trzeba oddzielić rozrywkę od projektów niekomercyjnych o charakterze edukacyjnym czy artystycznym, jak np. muzyka czy teatr, które należy dotować, bo samodzielnie nie są w stanie na siebie zarobić. Kolejną rzeczą jest brak regulacji dotyczących sponsoringu kulturalnego i sportowego. - Obecnie sponsoring to często kaprys prezesa firmy. Jedyna dziedzina, która zyskała własny fundusz, to kinematografia posiadająca własny fundusz w postaci PISF - mówił Materna.
Przy tej okazji zwrócił uwagę na przejawy złego gospodarowania publicznymi pieniędzmi. - Odczuwalny jest brak regulacji, które pomagałyby w efektywnym wykorzystywaniu środków budżetowych na działalność w obrębie kultury i rozrywki. Z powodu braku komunikacji pomiędzy resortem kultury a samorządami, powstają na przykład wielkie obiekty za kilkaset mln zł, które potem świecą pustkami - wyjaśnił Krzysztof Materna.

Inwestycja w kulturę się opłaca

Kontrprzykładem w tej dyskusji był głos prezydenta Katowic Marcina Krupy, który przedstawił rodzimą inwestycję, która nie tylko cieszy się ogromną popularnością, ale też przynosi miastu splendor i - co więcej - wpływa na pozycję Katowic.

- W Katowicach poprzez inwestycje w kulturę zmieniamy postrzeganie miasta. I choć bezpośrednio na kulturze nie da się zarobić, to pośrednio jednak tak. Przykładem jest NOSPR. To koncepcja, i inwestycja długoterminowa, która pozwoliła zrobić milowy krok dla promocji miasta. Dzięki niej zyskaliśmy zaszczytny tytuł „ kreatywni w dziedzinie muzyki UNESCO” - podkreślał Marcin Krupa.

Umiesz liczyć, licz na siebie

Jak się okazuje, nawet tak dochodowa dziedzina przemysłu czasu wolnego, jaką wydaje się być sport, też spotyka swoje bariery i musi korzystać z dotacji. Jak tłumaczył Bogusław Leśnodorski, współwłaściciel, prezes zarządu, Legia Warszawa wielu sportów nie da się skomercjalizować. - Z tego względu z działalności piłkarskiej dofinansowujemy sporty niszowe. W tej kwestii możemy też liczyć na środki ze strony Ministerstwa Sportu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP