Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem

Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozwój eksportu zależy nie tylko od firm. Instytucje rządowe mają w tym procesie do odegrania równie kluczową rolę, jak tworzenie innowacyjnej oferty przez przedsiębiorców. Wsparcie państwa i instytucji rządowych jest dla firm bardzo ważne a nawet konieczne, chociażby w przypadku wejścia na trudne i nieznane rynki jak afrykański i azjatycki.

Takie są wnioski z debaty „Eksport i inwestycje zagraniczne. Polski impet eksportowy. Osiągnięcia, niedomogi, perspektywy. Wsparcie i rola państwa” zorganizowanej w ramach III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku, który odbył się 22-23 września br.

Polecamy:
Specjalny serwis Wschodniego Kongresu Gospodarczego

W ostatnich 10 latach polski eksport wzrósł niemal 10-krotnie. - To miara dojrzałości polskiej gospodarki. Ale trzeba zastanowić się nad tym, co jeszcze warto zrobić i dlaczego tworzymy narzędzia, które ten eksport mają wzmocnić - mówił podczas debaty Bartłomiej Pawlak, p.o. prezesa Polskiej Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Polecamy:
O nowej roli PAIiIZ specjalnie dla wnp.pl p.o. prezesa Bartłomiej Pawlak

Zamierzenia rządu dotyczące wsparcia polskiego eksportu są ambitne. Tymczasem po 7 miesiącach tego roku eksport powiększył się tylko o 1,65 proc. - jeśli porównamy to do danych sprzed roku. W lipcu sprzedaż zagranicę towarów i usług miała wartość 14,5 mld euro i to już jest spadek o 5 proc. Jedni analitycy twierdzą, że nie ma się czym martwić i wskazują na podobne tendencje w krajach ościennych, a inni są odmiennego zdania, że nie najlepsze wyniki handlu światowego a w szczególności niemieckiego będą miały negatywne przełożenie na polski eksport.

- Czy naprawdę nie mamy się czym martwić? - pytał moderator debaty Jacek Ziarno, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl.

Dionizy Smoleń, lider zespołu ds. sektora publicznego PwC, jest zwolennikiem poglądu, że to wyjątek od reguły.

- Załamanie, które przyszło ze Wschodu związane z ograniczeniami eksportu do Rosji zaowocowało  poszukiwaniem przez polskich przedsiębiorców nowych kierunków ekspansji zagranicznej takich jak Afryka, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie. I to jest dobra wiadomość - mówił ekspert.

Trzeba zdywersyfikować eksport zarówno od strony produktowej jak i kierunków ekspansji. Konieczna jest także długookresowa strategia.

Eksporterzy i dyplomaci

Karol Zarajczyk, prezes Ursusa uważa, że nigdy firmy „nie chodzą same za kontraktami zagranicznymi” Jako przykład podał ostatnie kontrakty swojej spółki, na których skorzystają też inne firmy. - Otwiera się zupełnie nowa droga dla naszych podwykonawców. My przecieramy szlaki w Afryce, a za nami pójdą firmy dostarczające części zamienne, maszyny rolnicze, materiały do zasiewania. Trzeba pamiętać, że w naszej branży, mechanizacja rolnictwa w Afryce dopiero się zaczyna. De fato tam bardziej potrzebne są usługi konsultingowe w rolnictwie niż sama dostawa sprzętu. Stąd nasz sukces - mówił Karol Zarajczyk. Podkreślił, że Polski Fundusz Rozwoju reorganizując podejście do ekspansji zagranicznej powinien wyjść do firm z dużą elastycznością.

A dlaczego ekspansja zagraniczna nie udaje się firmom z branży budowlanej? - Bo w branży budowlanej na eksport pójdzie tylko ta, która ma kapitał. Inicjatywa polskiego klastra eksporterów budownictwa polega na tym, żeby średnie polskie firmy zintegrować ze sobą i stworzyć nową siłę, nową możliwość ekspansji. Tak naprawdę, patrząc statystycznie, eksport usług budowlanych nie istnieje. Bo co to jest 3 proc. w skali całej branży... Musimy go dopiero budować. I to jest nasz pomysł na branżę. W Polsce oprócz Banku Gospodarstwa Krajowego nie ma w zasadzie innego banku, który mógłby zaoferować wsparcie w tym zakresie. Jednak BGK to za mało. Sektor bankowy musi wkroczyć szerokim frontem a jedynym bankiem, do którego można adresować tę wizję jest PKO BP. Tylko że na razie z jego strony padały tylko słowa, a nie było żadnych czynów - mówił Jan Mikołuszko, przewodniczący Rady Nadzorczej Unibep SA, honorowy ambasador województwa, prezes Polskiego Klastru Eksporterów Budownictwa.

A jak w eksporcie radzi sobie Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita? Czy rosyjskie embargo nie było katastrofą dla firmy?

- Koszty wejścia na rynki zagraniczne są bardzo duże. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z MSZ i pomocy ministra spraw zagranicznych. Bez naszych placówek dyplomatycznych, bez specjalistów nie bylibyśmy w stanie wejść na żaden rynek. Żadne przedsiębiorstwo bez wsparcia rządowego nie byłoby w stanie wejść na nowe rynki - podkreślała Magdalena Szabłowska, dyrektor wydziału handlu zagranicznego Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita.

Oczywiście - jej zdaniem - innowacyjny produkt jest ważny, ale wsparcie rządu, silna pozycja gospodarcza państwa są kluczowe. - Mieliśmy przykre doświadczenia z embargiem rosyjskim. W jego efekcie musimy zamykać nasze placówki w Rosji, np. nasz oddział w Kaliningradzie. Ponieśliśmy duże straty, ale szukamy nowych możliwości i korzystamy z ambasad, doświadczeń PAIiIZ-u, żeby rozwijać eksport w innych kierunkach - dodała.

Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, CEDC International Sp. z o.o., reprezentujący producenta alkoholi, ocenił, że Polska jest największym producentem wódek w Unii Europejskiej i pomimo, że nasz rynek jest bardzo chłonny, to potencjał do zagospodarowania - na zachodzie Europy czy na przykład na Ukrainie - jest nadal bardzo duży. - I oczywiście cieszymy się ze wskazań dla przemysłu spożywczego w planie wicepremiera Mateusza Morawieckiego - dodał.

Nowe formy wsparcia

Jakie zmiany we wsparciu eksportu szykują się w związku z planem wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego?

Jacek Szugajew, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, zapewnił, że bank z jednej strony będzie działał jak do tej pory, prowadząc np. program wspierania eksportu. - Z drugiej strony będziemy poszerzać rynki, na których chcemy wspierać polskich eksporterów. W UE nasze wsparcie nie jest specjalnie potrzebne. Tam gdzie BGK jest i chce być to rynki trudne o podwyższonym ryzyku. Mam tu na myśli Afrykę, Amerykę Południową, Azję. Trudnym rynkiem jest też Iran – mówił.

- Nowością będzie budowanie finansowania dla nabywcy, ale nabywcy rozumianego jako rząd lub samorząd krajów, do których eksportujemy. Pracujemy też nad wsparciem dla małych i średnich firm. Będziemy występować w roli gwaranta. Zaoferujemy instrument podobny do znanego programu de minimis. Firmy będą kredytowane przez banki komercyjne a wiodącą rolę będzie pełnił nasz strategiczny partner PKO BP - podkreślił Jacek Szugajew.

W wywiadzie dla Nowego Przemysłu, Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju wskazał na konieczność gruntownej reformy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, która ma tylko 8 proc. udział w rynku. Podkreślił, że KUKE „trzeba doinwestować”.

Piotr Stolarczyk, wiceprezes KUKE wyjaśnił, że w ramach struktury PFR, KUKE będzie mieć zdecydowanie szersze możliwości działania. - KUKE jest obecna na polskim rynku od 25 lat i przez te lata zdobywaliśmy doświadczenie w ponad 100 krajach. Teraz KUKE to nie tylko wsparcie eksportu. Udzielamy nie tylko gwarancji, chcemy zaangażować się w doradztwo. Chcemy współpracować z przedsiębiorcą już od samego początku, kiedy tylko pojawia się informacja o kontrakcie eksportowym, przeprowadzać eksportera przez całą strukturę transakcji tak, aby prawdopodobieństwo zawraca i zrealizowania tego kontraktu było jak najwyższe - dodał Piotr Stolarczyk.

Zobacz także:
P. Stolarczyk: KUKE notuje silny wzrost ubezpieczeń eksportu









×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!