PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rzecznik Finansowy: problemów frankowiczów nie rozwiąże się jedną ustawą

Autor: PAP
12-06-2017 15:33
Rzecznik Finansowy: problemów frankowiczów nie rozwiąże się jedną ustawą
Fot. Shutterstock

Nie jest możliwe przyjęcie ustawy, która by regulowała wszystkie problemy, związane z kredytami frankowymi - uważa Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow. Radzi frankowiczom, by zwracali się do jej urzędu, a także do sądów.

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar i Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow zorganizowali w poniedziałek w Warszawie cykliczne spotkanie dla posiadaczy walutowych kredytów mieszkaniowych, podczas którego poinformowali o przysługujących kredytobiorcom prawach i możliwościach działania.
"Moim zdaniem wydanie jednej ustawy, która by regulowała wszelkie sprawy kredytów frankowych, jest niemożliwe, bo jest wiele rodzajów tych kredytów i były one zawierane w różnych okresach" - powiedziała Wiktorow na towarzyszącym spotkaniu briefingu.

Zdaniem RF najlepszą metodą rozwiązywania problemu kredytów walutowych są ugody klientów z bankami. Przyznała zarazem, że "banki nie są szczególnie chętne do zawierania ugód ze swoimi klientami", a jeśli proponują jakieś rozwiązania, to są one niespecjalnie korzystne dla klientów.

Dodatkowo, dodała Wiktorow, gdy banki zorientowały się, że nie będzie raczej żadnej ogólnej ustawy "frankowej" oprócz ewentualnie gwarantującej zwrot części spreadów, od razu "utwardziły swoje stanowisko".

Stąd kredytobiorcy powinni mieć świadomość, z jakich instrumentów prawnych mogą korzystać w sporach z bankami i po to organizowane są takie spotkania.

Wiktorow wyjaśniała, że kredytobiorcy mogą np. po prostu opisać swój problem w piśmie do RF. "Wtedy my przebadamy jego sytuację i powiemy mu, co jest możliwe do zrobienia" - zaznaczyła.

Poza tym, dodała, każdy klient, który np. skierował przeciw swojemu bankowi pozew sądowy, może się zwrócić do Rzecznika Finansowego o wydanie tzw. istotnego poglądu w sprawie (o istotny pogląd można się także zwrócić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). "Taki istotny pogląd jest przez sąd rozpatrywany jako jeden z ważnych dokumentów w sprawie" - mówiła Wiktorow.

Tym niemniej organizatorzy spotkania zwracali uwagę, że pierwszym krokiem kredytobiorców powinna być reklamacja do banku, jeśli klient uważa, że jego prawa są naruszane. Jeżeli klient takiej reklamacji nie złożył, jego sprawa nie będzie rozpatrzona przez RF, choć przed złożeniem reklamacji może się poradzić telefonicznie u Rzecznika Finansowego.

"Najpierw trzeba interweniować swoim banku, nawet wtedy, gdy się wie, że to się nie uda, bo my nie możemy rozpatrywać skargi klienta, jeśli najpierw nie była rozpatrzona przez bank" - podkreślała Wiktorow.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP