Sejm uchwalił w środę, 6 czerwca 2018, nowelę ustawy o finansach publicznych, która poprawia dostosowanie polskiego prawa do unijnej dyrektywy finansowej z 2011 roku.
- Sejm uchwalił w środę, 6 czerwca 2018, nowelę ustawy o finansach publicznych, która poprawia dostosowanie polskiego prawa do unijnej dyrektywy finansowej z 2011 roku
- Za ustawą, której projekt przedłożył rząd, głosowało 423 posłów, czterech było przeciw, jeden się wstrzymał.
- W stosunku do obecnego stanu w noweli, jak wyjaśniał wiceminister finansów Leszek Skiba,, chodzi o uzupełnienie uzasadnienia do ustawy budżetowej o trzy elementy
- Te elementy to opis scenariusza makroekonomicznego i jego porównanie z najbardziej aktualnymi prognozami KE; informacje o tym jakie będą podjęte działania, gdy okaże się, że "prognozy makroekonomiczne nie do końca działają", a także o "analizę wrażliwości w zakresie deficytu i długu".
Za ustawą, której projekt przedłożył rząd, głosowało 423 posłów, czterech było przeciw, jeden się wstrzymał. Chodzi w niej o pełne dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy z 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich. To dyrektywa przyjęta jako skutek kryzysu finansowego.
Jak mówił w toku prac legislacyjnych wiceminister finansów Leszek Skiba, nowela wynika z tego, że choć Polska tę dyrektywę wdrożyła, Komisja Europejska zaliczyła nas do grupy krajów, które muszą uzupełnić przepisy ją wprowadzające. Teraz KE, mówił Skiba, zamierza nawet wystąpić "z formalną procedurą naruszeniową".
-Stąd, by zapewnić pełność wdrożenia, proponujemy te zmiany - powiedział.
Celem ustawy jest zatem, jak wynika z uzasadnienia, "uzupełnienie wdrożenia do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy".
- Zmieniamy ustawę o finansach publicznych, by powiedzieć, co literalnie powinno znaleźć się w uzasadnieniu do ustawy budżetowej - wyjaśniał Skiba.
W stosunku do obecnego stanu w noweli, mówił, chodzi o uzupełnienie uzasadnienia do ustawy budżetowej o trzy elementy. Chodzi o opis scenariusza makroekonomicznego i jego porównanie z najbardziej aktualnymi prognozami KE, o informacje, jakie będą podjęte działania, gdy okaże się, że "prognozy makroekonomiczne nie do końca działają", a także o "analizę wrażliwości w zakresie deficytu i długu".
Zgodnie z wymogami dyrektywy projekt ustawy więc, jak wynika z uzasadnienia, nakłada m.in. obowiązek podawania w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej danych dotyczących wyniku i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych według metodologii, która jest wykorzystywana przez państwa członkowskie Unii Europejskiej do raportowania danych statystycznych do Komisji Europejskiej i do Europejskiego Urzędu Statystycznego.
Zakłada też m.in. "wprowadzenie do ustawy o finansach publicznych definicji scenariusza makroekonomicznego w rozumieniu dyrektywy".
W myśl ustawy będzie obowiązek zawarcia w uzasadnieniu dołączanym do projektu budżetu informacji na temat: "Scenariusza makroekonomicznego oraz jego porównania z najbardziej aktualnymi prognozami Komisji Europejskiej i innych niezależnych instytucji"; "podjęcia działań w przypadku wystąpienia znaczących odchyleń negatywnie wpływających na prognozy makroekonomiczne w okresie czterech kolejnych lat poprzedzających opracowanie scenariusza makroekonomicznego"; analizy wrażliwości w zakresie deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, państwowego długu publicznego oraz poziomu kwoty wydatków, przy różnych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego i stóp procentowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sejm uchwalił nowelizację ustawy o finansach publicznych