Skorzystać na doświadczeniach Seulu

Skorzystać na doświadczeniach Seulu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W jaki sposób wykorzystać w przyszłości strategiczne partnerstwo Polski z Koreą Południową oraz fakt, że Koreańczycy jako jedni z pierwszych na świecie dostrzegli potencjał w inwestowaniu w naszym kraju, zastanawiali się uczestnicy „Forum gospodarczego Polska - Korea Południowa”, które odbyło się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2015 w Katowicach.

Jak zaznaczył moderujący dyskusję Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), Korea Południowa była jednym z pierwszych krajów inwestujących w Polsce po transformacji ustrojowej z 1989 roku. Do dziś łączna wartość koreańskich inwestycji przekracza 750 mln euro. Jego zdaniem Polska powinna w szczególności skorzystać na koreańskim modelu budowy kultury innowacji. - Największe centrum badawczo-rozwojowe w Polsce należy do Samsunga, który zatrudnia w nim ok. 1500 inżynierów - mówił.

Optymistą co do rozwoju polsko-koreańskich relacji był Ji-in Hong, ambasador Korei w Polsce. - Korea jest partnerem strategicznym Polski, a od 2010 roku także całej Unii Europejskiej, z którą podpisaliśmy trzy najważniejsze umowy międzynarodowe, dotyczące polityki, gospodarki oraz bezpieczeństwa - mówił. - Widzę obiecującą przyszłość dalszych relacji Warszawy i Seulu.

Beata Stoczyńska, wicedyrektor Departamentu Azji i Pacyfiku w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wyjaśniła, że partnerstwo strategiczne to najwyższy poziom relacji dyplomatycznych z danym krajem. W całej Azji Polska ma tylko trzech strategicznych partnerów, poza Koreą także Chiny i Japonię. - A Azja staje się coraz ważniejsza w zglobalizowanym świecie, w ostatnich latach ten kontynent generuje ok. 60 proc. globalnego wzrostu PKB - argumentowała przedstawicielka MSZ.

Tadeusz Chomicki, były ambasador RP w Korei, przekonywał, że to właśnie Korea jest dla Polski najlepszym partnerem do rozwoju relacji gospodarczych z Azją, bo w przeciwieństwie do Chin czy Japonii nie jest to gigant, który nas zdominuje, a kraj, który będzie nas traktować po partnersku. - Pamiętajmy, że Korea jako pierwsza zrozumiała jaki potencjał gospodarczy tkwi w relacjach z Polską, jeszcze przed naszym wejściem do NATO i Unii Europejskiej - mówił. Zwracał przy tym uwagę, że o ile na początku koreańscy inwestorzy koncentrowali się na prostym montażu samochodów, o tyle z czasem zaczęli stawiać w Polsce kompletne fabryki, aż wreszcie Samsung podjął decyzję o zainwestowaniu w polskie umysły, a nie ręce.

- Możemy stanowić dla Korei bramę do Europy, ale też odwrotnie - podkreślał. - Mamy już pierwsze przykłady polskich inwestycji w Korei, w tym firmy Selena, która potraktowała Koreę jako rynek idealny do nauczenia się Azji, przed próbą ekspansji na rynek chiński.

Filip Hewelke, reprezentujący Koreańską Agencję Promocji Handlu i Inwestycji (KOTRA), uzupełnił, że drugim polskim inwestorem w Korei jest firma Towimor, która uruchomiła w Pusan fabrykę wyciągarek okrętowych.

Według niego Korea jest światowym gigantem w zakresie handlu zagranicznego, z eksportem sięgającym 550 mld dolarów i nadwyżką handlową rzędu 30 mld dolarów. Nic dziwnego, że także w handlu z Polską znacząco dominuje koreański eksport. - Jednak w przeciwieństwie do handlu na przykład z Chinami, gdzie również mamy potężny deficyt, w przypadku Korei duża część naszego importu ma charakter inwestycyjny, co oznacza, że jest sprowadzana przez koreańskie firmy działające w Polsce i potem reeksportowana, na przykład w postaci ekranów ciekłokrystalicznych, przyczyniając się także do powiększenia polskiego eksportu - mówił.

Zdaniem Filipa Hewelke, w ostatnich latach w Korei zmienił się model promocji biznesu, przez lata oparty na wspieranych przez państwo czebolach. - Obecnie promuje się raczej gospodarkę opartą na wiedzy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią aż 99 proc. wszystkich firm działających w Korei - wyjaśniał. Według niego już w 2010 roku połowę wartości dodanej koreańskiej gospodarki tworzył właśnie sektor MSP. Dlatego przedstawiciele małych firm mogą liczyć na spore dotacje rządowe. - Dla przykładu utworzony został nowy budżet przeznaczony na pożyczki dla start-upów w wysokości 3,8 mld dolarów, małe firmy mogą też liczyć na rządowe gwarancje kredytowe w wysokości 76 mld dol. - wymieniał.

O tym, że KOTRA jest modelem dla światowego rynku agencji promujących inwestycje mówił także Wojciech Pobóg-Pągowski, dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki. Zapewnił, że choć wydziały handlowe ambasad zajmują się bardziej doradztwem i konsultingiem niż świadczeniem usług parabiznesowych dla przedsiębiorców, w ostatnich latach zmieniło się ich podejście do biznesu. - Kiedyś zajmowały się one głównie ogólnymi analizami danego rynku, dzisiaj obowiązuje kierunek przedsiębiorca, a nasze działania kierujemy pod konkretne zapotrzebowanie ze strony polskich firm - mówił. Podkreślił jednocześnie, że Polska jest dziś piątym największym odbiorcą koreańskich towarów w Unii Europejskiej, a Seul jest dla nas drugim najważniejszym partnerem handlowym w Azji, po Chinach.

Mówiąc o barierach rozwoju współpracy polsko-koreańskiej, Anna Prigan, radca prawny z kancelarii Wardyński i Wspólnicy, wymieniła te naturalne, takie jak bariera językowa czy odległość geograficzna, ale podkreśliła, że najważniejszą z nich jest nieznajomość wzajemnych motywacji. - Koreańczycy, decydując się na wejście na jakiś rynek, robią na jego temat głębokie rozeznanie i pojawiając się na nim wiele o nim wiedzą. Polscy przedsiębiorcy częściej idą na żywioł - powiedziała.

Jej zdaniem bez wzajemnego zrozumienia sposobu podejmowania decyzji biznesowych trudno zbudować poprawne relacje. - W koreańskiej mentalności ważny jest szacunek do władzy i osób starszych, nie kwestionuje się decyzji przełożonych, rzadko odstępuje od raz powziętych planów. W relacjach z Polakami czasami może to rodzić pewne problemy - uważa Anna Prigan. Zapewniła jednak, że nie są to bariery nie do przezwyciężenia, które uniemożliwiałyby osiągnięcie sukcesu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Skorzystać na doświadczeniach Seulu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!