PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudny czas dla interesów na Wschodzie

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
18-09-2014 16:07
Trudny czas dla interesów na Wschodzie
Fot. Fotolia

Nie należy rezygnować z rynków wschodnich, ale trzeba szukać alternatywy - zgadzali się uczestnicy debaty o eksporcie i ekspansji polskich firm podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Co do tego, że napięcie geopolityczne na Wschodzie postawiło wiele polskich firm w trudnej sytuacji zgadzali się wszyscy uczestnicy debaty Wschodniego Kongresu Gospodarczego. Zauważalny spadek obrotów handlowych oznacza mniejsze zyski z eksportu. Co robić w takiej sytuacji? Dywersyfikować - brzmiała zgodna odpowiedź dyskutantów. - Sytuacja na wschodzie jeszcze mocniej determinuje dążenia do dywersyfikacji kierunków eksportu i współpracy biznesowej - mówiła Anna Barbarzak, dyrektor z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ.
Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Business Consulting, przekonywał, że odzyskanie wschodnich rynków będzie w najbliższych czasach trudnym zadaniem i należy szukać innych potencjalnych obszarów ekspansji gospodarczej. Jego zdaniem atrakcyjnym celem takiej ekspansji mogą być np. Indie. Przypominał też o naszej obecności w UE - wspólnym rynku europejskim. - Unia Europejska jest największym i najbogatszym rynkiem na świecie. To nie przypadek, że wszyscy się tu pchają i chcą na tym rynku zaistnieć. Nie powinniśmy udawać, że inne rynki są bardziej perspektywiczne - mówił Rafał Antczak, dodając, że polskim przedsiębiorcom już się udało na tym rynku zaistnieć. Zwracał też uwagę na perspektywy najbliższych lat. - Unia Europejska podpisze za chwilę umowę z USA o wolnym handlu, to będzie odpowiednik amerykańskiego układu NAFTA z Meksykiem i Kanadą. Amerykańskie firmy inwestują w tych krajach właśnie dzięki temu układowi - przekonywał członek zarządu Deloitte.

Przestrzegał jednak, by do tego układu się dobrze przygotować i zainteresować się negocjacjami, by po jego podpisaniu nie okazało się np. że są problemy z dostępem do amerykańskiego rynku polskich towarów przemysłu spożywczego, natomiast nie ma żadnych barier dla importu amerykańskich produktów. - To jednak kwestia sprawności administracji rządowej - stwierdził Antczak.- W Unii jest dużo miejsca dla polskiego eksportu, ale i firmy takie jak nasza mogą znaleźć tam swoje miejsce. Np. okazało się, że w Niemczech jest duże zapotrzebowanie na generalnych wykonawców inwestycji. Podpisaliśmy już pierwsze umowy, mamy też propozycje z innych krajów europejskich - przyznawał Leszek Gołąbiecki, prezes Unibepu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP