PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK dostanie nowatorskie narzędzia do walki z nieuczciwością

Autor: PAP
03-09-2015 08:34
UOKiK dostanie nowatorskie narzędzia do walki z nieuczciwością
Fot. Shutterstock

Nowe przepisy dadzą UOKiK nowatorskie narzędzia do zwalczania nieuczciwej sprzedaży produktów finansowych - to kluczowe, bo na obecnym etapie rozwoju rynku taka nieuczciwość stała się niemal normą - mówi PAP prezes UOKiK Adam Jasser.

Nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przygotował UOKiK we współpracy z resortami finansów i sprawiedliwości. Dotyczy on m.in. tzw. klauzul niedozwolonych w umowach, czyli zapisów, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszają interesy konsumenta oraz nie zostały indywidualnie uzgodnione z konsumentem. Nowa ustawa wprowadza też m.in. zakaz oferowania usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom klientów.
Sejm uchwalił kolejną nowelę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nad którą pracuje teraz Senat. Przedsiębiorcy skarżą się, że w tym roku weszła już w życie jedna nowela przepisów dotyczących Urzędu. Po co UOKiK kolejne ustawowe rozszerzenie kompetencji?

- Kolejne zmiany są konieczne, bo jesteśmy na takim etapie rozwoju rynku, że nieuczciwa sprzedaż staje się niemal normą. A to nie tylko uderza w konsumentów, ale także zakłóca funkcjonowanie konkurencji na rynku. To nie są działania przeciwko przedsiębiorcom, tylko przeciwnie, na rzecz przedsiębiorców. Dobrze ujął to toruński filozof Andrzej Szachaj, który pisał, że jeśli można uzyskać przewagę konkurencyjną przez granie nie fair, prędzej czy później granie nie fair się upowszechni, bo ci, którzy chcieliby grać fair, przegrają z nieuczciwymi. Ten trend trzeba zatrzymać i przywrócić uczciwą konkurencję, inaczej mechanizm wolnorynkowy przestaje działać.

Z punktu widzenia UOKiK ład wolnorynkowy, jeśli chodzi o konkurencję jest oparty o trzy zasady. Po pierwsze, to wolność od działań antykonkurencyjnych innych firm, i tu mówimy o tych tradycyjnych kwestiach związanych z ochroną konkurencji, czyli zmowami, nadużywaniem pozycji dominującej, etc. Druga to kwestia wolności od nieuzasadnionej interwencji państwa. Oczywiście, czasem udzielenie pomocy publicznej jest uzasadnione rynkowo lub wyższymi racjami, które trzeba chronić. Trzecia zasada to właśnie zasada grania metodami fair wobec klientów i kontrahentów. Dzisiaj widzimy, że oprócz tradycyjnych przestępstw antymonopolowych w europejskiej jurysdykcji mamy bardzo często do czynienia z zakłóceniem konkurencji poprzez nieuczciwą sprzedaż konsumencką.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP