PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK sprawdził, czy karty płatnicze rzeczywiście nic nie kosztują

Autor: PAP/PSZ
14-02-2018 12:27
UOKiK sprawdził, czy karty płatnicze rzeczywiście nic nie kosztują

Urząd zakwestionował m.in. reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe.

Fot. Fotolia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, czy wydawane przez banki karty płatnicze rzeczywiście nic nie kosztują konsumentów. W przypadku 13 na 18 banków okazało się, że pobierały one opłaty za kartę, choć konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej liczbie lub wartości transakcji.

Jak podał 14 lutego UOKiK, okazało się, że w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank.
"Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty" - oznajmił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

W nagraniu zamieszczonym na stronie internetowej UOKiK prezes Urzędu powiedział, że "często można spotkać na rynku oferty +karta za zero złotych+ - chodzi o kartę płatniczą". "Przyjrzeliśmy się działaniu 18 banków, w przypadku 13 musieliśmy podjąć jakąś interwencję" - wskazał.

Jak podano w komunikacie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi na to, że banki pobierają opłaty za kartę debetową, mimo że konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności kartą w wymaganej liczbie lub wartości transakcji.

"W związku z tymi sygnałami, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13" - napisano.

Czytaj także: Frankowicze jak dzieci we mgle. Nie wiedzą, o co i jak walczyć

Urząd kwestionował: reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej liczbie lub wartości transakcji; nieczytelne informacje na stronach internetowych; model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

Jak przekazał UOKiK, w efekcie okazało się, że pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.

"Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank. Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji" - napisano. Dodano, że jedno postępowanie jest w toku - przeciwko Alior Bankowi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 815 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP