PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Via Carpatia - droga życia dla Polski Wschodniej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-09-2015 19:08
Via Carpatia - droga życia dla Polski Wschodniej
Fot. Fotolia

Droga Via Carpatia jest bezwzględnie potrzebna, bowiem nowoczesnej jakości i klasy infrastruktura drogowa na wschodzie Unii Europejskiej jest warunkiem rozwoju współpracy wszystkich krajów unijnych z krajami WNP.

Należy zatem prowadzić konsekwentny i poparty argumentami, nie emocjami, lobbing zarówno na poziomie Brukseli, jak i Warszawy, aby z pewnością została ona zrealizowana.
Niejako wtórną sprawą do samego faktu budowy Via Carpatia jest szukanie odpowiedzi, czy na całym odcinku w Polsce ma mieć ona kategorię drogi ekspresowej, czy na odcinkach mniej obciążonych może mieć inny kształt - np. w formule 2+1 pasy ruchu.

To kluczowe wnioski z debaty zatytułowanej „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”, Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

W dyskusji podkreślano też m.in. konieczność opracowania dobrych prognoz natężenia ruchu oraz symulacji, jak Via Carpatia i ulepszenie sieci dróg wpłynie na rozwój województw i inwestycji lub - w przypadku zaniechania - może te procesy zahamować.

Idea
Droga Via Carpatia to podpisana w Łańcucie inicjatywa z 2006 roku przedstawicieli czterech krajów: Polski, Litwy, Słowacji i Węgier. Dwa lata później do tej deklaracji przystąpiły: Rumunia, Bułgaria i Grecja.

Jej pierwotnym celem było włączenie szlaku do paneuropejskiej sieci TEN-T, co oznaczało m.in. priorytetowe potraktowanie jej budowy i sfinansowanie jej z unijnego budżetu na lata 2013 - 2020.

Już wiadomo, że to nie nastąpiło. Sieć drogi Via Baltica na polskim odcinku znajduje się poza dwoma korytarzami TEN-T, tj. Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie oraz Morze Północne - Morze Bałtyckie.

Do polskiego planu budowy dróg krajowych do 2023 roku do sieci bazowej (realizacja przed 2030 r.) wpisano tylko odcinek drogi S19 Lublin (w. Dąbrowica) - Kraśnik - Rzeszów (węzeł Rzeszów Wschód).

Pozostałe dwa główne ciągi S19 zapisano do sieci kompleksowej (teoretycznie - do realizacji po 2030 r.). Są to: granica państwa - Kuźnica - Białystok - Lublin (węzeł Dąbrowica) oraz Rzeszów (w. Rzeszów Wschód) - Barwinek - Słowacja. Ogólnie, S19 ma dziś bardzo zróżnicowane parametry techniczne i na większości odcinków nie spełnia wymagań masowego transportu.

Zarazem idea Via Carpatii nadal znajduje się w fazie początkowej. W Polsce jej łączna długość ma liczyć ok. 600 km, lecz dotychczas zrealizowano zaledwie 35 km, ostatnio w postaci budowy obwodnicy Lublina, w ciągu drogi krajowej nr 19.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 195 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

797 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 865 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP