XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W 2018 r. wzrost polskiego PKB ma wynieść 3,8 proc.

W 2018 r. wzrost polskiego PKB ma wynieść 3,8 proc.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKB w 2017 r. wzrośnie o 3,6 proc., a w 2018 r. o 3,8 proc. - wynika z przedstawionych w środę przez resort finansów wstępnych założeń makroekonomicznych zawartych w aktualizacji programu konwergencji. Na 2018 r. przewidziano zamrożenie funduszu płac w budżetówce.

"Program Konwergencji. Aktualizacja 2017" ma zostać przyjęty przez rząd do końca kwietnia br. W dokumencie przekazanym dziennikarzom podczas środowej konferencji w MF zaznaczono, że deficyt sektora finansów publicznych w 2017 r. wyniesie 2,9 proc. PKB, w 2018 r. 2,5 proc. PKB, w 2019 r. 2,0 proc., a rok później 1,2 proc. PKB. Dług sektora finansów publicznych w tych latach wyniesie odpowiednio: 55,3 proc. PKB, 54,8 proc. PKB, 54 proc. PKB oraz 52,1 proc. PKB.

Zaznaczono, że średniookresowy cel budżetowy (MTO), czyli deficyt strukturalny (obliczony dla sytuacji wykorzystania pełnego potencjału gospodarki) na poziomie 1 proc. PKB zostanie osiągnięty w 2021 r. "Zarządzanie długiem będzie się odbywało w warunkach stopniowego ograniczania deficytu oraz niepewności na rynkach finansowych" - wyjaśniono.

Założenia przewidują, że PKB w 2017 r. wzrośnie o 3,6 proc., w roku 2018 o 3,8 proc., a w 2019 i 2020 po 3,9 proc. "Podstawowym czynnikiem wzrostu będzie popyt konsumpcyjny gospodarstw domowych. W horyzoncie Programu realne tempo wzrostu PKB będzie stopniowo przyspieszać, do 3,9 proc. w latach 2019-2020" - przewiduje "Program Konwergencji. Aktualizacja 2017".

Obecny na konferencji wiceminister finansów Leszek Skiba powiedział, że przygotowana przez resort prognoza jest "optymistyczna, ale nie nadmiernie optymistyczna". Wyjaśnił, że wzrost gospodarczy w Polsce bazuje z jednej strony na wzroście spożycia indywidualnego, a z drugiej na wzroście inwestycji. "Ta dynamika wzrostu inwestycji jest dosyć silna (...). Mamy istotny czynnik, jakim jest lepsze wykorzystanie środków europejskich" - podkreślił.

Resort finansów zakłada, że w 2017 r., w efekcie oczekiwanego przyspieszenia w wydatkowaniu środków unijnych z perspektywy finansowej 2014-20, inwestycje zwiększą się - w ujęciu rocznym - realnie o 7,2 proc. Wzrost na zbliżonym poziomie ma utrzymać się w kolejnych latach prognozy.

"Oczekuje się kontynuacji poprawy sytuacji na rynku pracy, która sprzyjać będzie wzrostowi wynagrodzeń w sektorze rynkowym. Od 2017 r. średnioroczne zmiany CPI będą stopniowo podążać w kierunku celu inflacyjnego NBP (2,5 proc. - PAP), którego osiągnięcie zakłada się w 2020 r." - napisano.

Przewidziano, że w 2017 r. inflacja wyniesie 1,8 proc., w 2018-2019 r. - 2,3 proc., a w 2020 r. wzrost cen przyspieszy do 2,5 proc. Założono ponadto, że przeciętna stopa bezrobocia (BAEL) spadnie z 5,7 proc. w tym roku do 4 proc. w 2020 r. Natomiast wynagrodzenia w gospodarce narodowej będą rosły w latach 2017-2020 odpowiednio o 4,8 proc. 4,7 proc., 5,1 proc. i 5,3 proc.

Skiba zaznaczył, że wzrost wynagrodzeń jest wyraźny, niemniej płace nie rosną nadmiernie. "Wynagrodzenia w Polsce zbliżają się do poziomu średniej europejskiej, ale nie rosną powyżej wzrostu wydajności polskiej gospodarki" - powiedział wiceminister. Dodał, że gdyby tak było mielibyśmy problem z konkurencyjnością.

Zgodnie z dokumentem dochody sektora instytucji rządowych i samorządowych będą determinowane sytuacją gospodarczą i działaniami uszczelniającymi system podatkowy. "Najistotniejsze z realizowanych i planowanych działań w tym obszarze w latach 2017-18 zaprezentowane zostaną w Załączniku do Programu" - napisano.

Skiba wyjaśnił, że założono, iż w 2018 r. uszczelnienie systemu podatkowego przyniesie ok. 8 mld zł, w 2019 r. - ok. 6 mld zł, a w 2020 r. - ok. 4 mld zł. "To cel dla ministerstwa finansów" - podkreślił.

Ministerstwo przewiduje wzrost dochodów finansowanych z UE w latach 2017-19 do 1,8-1,9 proc. PKB z 0,8 proc. PKB w 2016 r., w 2020 r. dochody z UE założono na poziomie 1,3 proc. PKB. Natomiast wydatki sektora finansów publicznych w latach 2017-2020 będą stanowić odpowiednio 43,3 proc. PKB, 43,4 proc. PKB, 42,7 proc. PKB i 41,3 proc. PKB.

"Prognoza wydatków sektora jest w każdym z lat spójna ze stabilizującą regułą wydatkową zapisaną w ustawie o finansach publicznych, tj. uwzględnia wymagane dostosowanie do limitu wydatków wynikającego z reguły. Od 2018 r., tj. dla lat nieobjętych ustawą budżetową, przyjęto poziom wydatków zgodny z maksymalnymi limitami wynikającymi ze stabilizującej reguły wydatkowej, tj. przyjęto założenie o pełnej realizacji wydatków kasowych budżetu państwa" - wyjaśniono.

"Poziom inwestycji publicznych będzie kształtowany przez wieloletnie programy rządowe, w szczególności w obszarze infrastruktury, oraz realizację perspektywy finansowej 2014-2020. Kształtowanie się funduszu wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, odbędzie się w ramach limitu wydatków przewidzianego przez regułę wydatkową, przy zachowaniu aktualnie istniejących systemów indeksacji dla części pracowników sektora" - czytamy w dokumencie.

"W zakresie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej założono, że po przewidzianym w ustawie budżetowej na rok 2017 wzroście funduszu wynagrodzeń (1,3 proc.), w 2018 r. nastąpi ich +zamrożenie+, a w kolejnych latach fundusz będzie indeksowany inflacją z roku poprzedniego" - dodano.

Dokument odnosi się do rekomendacji Rady Ecofin z lipca ubiegłego roku, która zaleciła Polsce: o ograniczenie deficytu strukturalnego po 0,5 pkt. proc. PKB w 2016 r. i 2017 r.; wzmocnienie ram budżetowych, w tym ustanowienie niezależnej rady fiskalnej; o poprawę ściągalności podatków, w tym ograniczenie nadmiernego stosowania obniżonych stawek VAT.

MF poinformowało, że "Polska realizuje wymogi dochodzenia do średniookresowego celu budżetowego (MTO)", w Programie przedstawiony zostanie kolejny pakiet działań uszczelniających system podatkowy w latach 2017-18 oraz kierunki na lata 2019-20.

"W ocenie Polski brak przesłanek ekonomicznych i prawnych do zastąpienia funkcjonujących instytucji fiskalnych nowo utworzoną radą fiskalną" - napisano.

Aktualizacja programu konwergencji jest częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP). Plan ten jest uchwalany przez rząd do końca kwietnia danego roku i stanowi podstawę przygotowywania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy. Od 2014 r. WPFP obejmuje dwie części: program konwergencji oraz cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji.

Co roku państwa UE przesyłają Komisji Europejskiej i Radzie Ecofin aktualizacje programów stabilności lub konwergencji. Na podstawie analizy tych dokumentów Ecofin wydaje zalecenia dla polityk gospodarczych państw członkowskich, które należy uwzględnić przy projektowaniu budżetów na kolejny rok.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2018 r. wzrost polskiego PKB ma wynieść 3,8 proc.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!