Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W poszukiwaniu narodowego czempiona

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
16-01-2016 12:40
W poszukiwaniu narodowego czempiona

Konkurencyjność polskich firm na zagranicznych rynkach, szanse na stworzenie globalnych marek z Polski, czynniki ryzyka i bariery inwestowania za granicą, najważniejsze dylematy firm specjalizujących się w eksporcie - to niektóre z zagadnień, które omówione zostaną w trakcie sesji „Polski biznes na obcych rynkach” w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2016, które odbędzie się 20 stycznia br. w Warszawie.

Od lat trwają dyskusje na temat tego, w jaki sposób wspomagać międzynarodową ekspansję polskich przedsiębiorstw. Z jednej strony statystyki wyglądają optymistycznie, po dekadach zdecydowanego deficytu w handlu zagranicznym w ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa wypracowują wreszcie nadwyżkę handlową. Z najnowszych dostępnych danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w listopadzie 2015 r. polski eksport osiągnął rekordową wartość 15,5 mld euro, a dodatnie saldo obrotów towarowych tylko w tym jednym miesiącu przekroczyło 750 mln euro. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nadwyżka w handlu zagranicznym osiągnęła wartość 1,64 mld euro. Z drugiej strony narzekamy powszechnie, że eksportujemy przede wszystkim towary nisko przetworzone, pełnimy głównie funkcję poddostawców wielkich międzynarodowych koncernów lub wręcz nasz eksport w dużej mierze realizowany jest przez zlokalizowane w Polsce fabryki należące do zagranicznych inwestorów.

Dalekie rynki wciąż dalekie

Kryzys ukraińsko-rosyjski pokazał, jak ważna może okazać się umiejętność szybkiego znalezienia nowych rynków zbytu dla naszych towarów, w celu zastąpienia tych, które z różnych powodów mogą się przed polskimi przedsiębiorstwami zamknąć niemal z dnia na dzień.

Tę lekcję polskie firmy musiały ostatnio odrobić w przyspieszonym trybie. Ze zniwelowaniem strat na Wschodzie szczególne kłopoty mają firmy  z branży spożywczej. Przed embargiem sprzedaż w Rosji stanowiła jedną piątą przychodów grupy Hortex. Dzisiaj priorytetem na tym rynku jest utrzymanie sprzedaży bez dokładania do biznesu.

Siłą rzeczy eksporterzy przyglądają się dalej położonym rynkom zbytu, choćby w Azji i Afryce, ale na razie ich starania trudno ocenić jako spektakularny sukces. Z danych GUS wynika, że nadal niemal 80 proc. polskiego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej, a kolejne 7-8 proc. do Rosji i innych krajów byłego Związku Radzieckiego. Tym samym na egzotyczne rynki Azji, Afryki czy Ameryki Łacińskiej trafia zaledwie kilka procent naszej zagranicznej sprzedaży, z tego lwia część do Chin.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 241 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 324 824 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 567 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP