Wiceszef MF: celem rządu dywersyfikacja eksportu i nowe rynki poza Europą

Wiceszef MF: celem rządu dywersyfikacja eksportu i nowe rynki poza Europą
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Celem polskiego rządu w dłuższej perspektywie jest geograficzna dywersyfikacja naszego eksportu i poszukiwanie rynków poza Europą - mówił wiceminister finansów Piotr Walczak podczas poniedziałkowej konferencji Stowarzyszenia Eksporterów Polskich.

XV jubileuszowa konferencja SEP odbyła się w poniedziałek w Ministerstwie Rozwoju. Wziął w niej udział m.in. wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak, który mówił o perspektywach zagranicznej ekspansji polskich przedsiębiorstw.

Podkreślał, że rozwój eksportu jest jednym z priorytetów rządu, sformułowanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ponieważ "wszystkie potęgi gospodarcze budowane były w oparciu o eksport".

"W dłuższej perspektywie naszym celem jest zwłaszcza geograficzna dywersyfikacja polskiego eksportu" - mówił Walczak. Dodał, że chodzi o poszukiwanie nowych rynków poza Europą.

Obecnie bowiem, jak mówił, do krajów Unii Europejskiej trafia aż 80 proc. polskiego eksportu, natomiast do wszystkich krajów europejskich, także tych spoza UE, w sumie 88 proc. Eksport do krajów na innych kontynentach to jedynie 12 proc.

Stąd przygotowane są zmiany prawne, jak mówił, które mają wesprzeć eksport - jedną z nich jest wzmocnienie kompetencji Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która w ramach szykowanych rozwiązań ma otrzymać nowe kompetencje, takie jak uruchomienie usług doradczych dla eksporterów. W różnych państwach ma być też otwartych 69 biur handlowych, związanych z PAIH.

W przypadku krajów pozaeuropejskich, eksport będzie promowany zwłaszcza do tych ocenianych jako najbardziej perspektywiczne - Algierii, Indii, Iranu, Meksyku i Wietnamu. Ważny też będzie rozwój eksportu do krajów afrykańskich.

Ważne też jest, mówił Walczak, generalne zwiększenie zdolności eksportowych polskich firm, bo zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa mają w eksporcie niewielki udział, a tylko 0,6 promila polskich przedsiębiorstw inwestuje za granicą.

Przedstawiciel MSZ informował podczas konferencji, że tylko 30 proc. polskich małych firm eksportuje swoja produkcję.

Wiceminister rolnictwa Ryszard Zarudzki wypowiadał się natomiast o możliwościach eksportowych branży rolno-spożywczej. Podkreślał, że obecnie eksport produktów rolnych przynosi rocznie ok. 25 mld euro, a udział w całym eksporcie wynosi 13 proc.

Największymi "hitami eksportowymi", jeśli chodzi o produkty rolne, są: mleko krowie, żywiec wieprzowy, żywiec drobiowy i zboże.

Obecnie, jak mówił Zarudzki, 82 proc. eksportu towarów rolno-spożywczych trafia na rynek Unii Europejskiej, a jeśli chodzi o kraje, drugie miejsce po Niemczech zajmuje Wielka Brytania. Stąd jednym z zadań na najbliższy czas jest "zabezpieczenie skutków Brexitu" z punktu widzenia tego eksportu.

W stanowisku przyjętym przez XV Konferencję Programową Stowarzyszenia Eksporterów Polskich znalazło się stwierdzenie, że stowarzyszenie wspiera działania władz państwowych na rzecz wzrostu eksportu; w latach 2015-20 zakłada się wzrost eksportu polskiego do ok. 240 mld euro rocznie, w tym eksportu towarów rolno-spożywczych do ok. 35 mld euro.

SEP w stanowisku zwraca także uwagę na "potrzebę dalszego upraszczania warunków działania firm produkujących na eksport", a także postuluje potrzebę m.in.: skoncentrowania uwagi przedsiębiorców na priorytetowych i perspektywicznych kierunkach eksportowych, wzmocnienia działań dyplomacji ekonomicznej, zwłaszcza w krajach o priorytetowym znaczeniu z punktu widzenia rozwoju eksportu (głównie pozaeuropejskich), wprowadzenia nowych rozwiązań systemowych, służących najbardziej optymalnemu wykorzystaniu funduszy unijnych na promocję eksportu (w tym uproszczenie procedur pozyskiwania tych środków), koncentrację sił i środków na promocji tych branż, które mają największe potencjalne możliwości na zwiększenie eksportu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!