PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Współpraca w branży spożywczej - mentalne bariery

Autor: PortalSpożywczy.pl
25-05-2016 20:29
Współpraca w branży spożywczej - mentalne bariery
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Współpraca w branży spożywczej może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich uczestników łańcucha żywnościowego. Tylko silne, dobrze zorganizowane i nastawione na kooperacje podmioty są w stanie skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych oraz przeciwstawić się sile handlu. Ciągle jednak występują poważne bariery mentalnościowe zniechęcające firmy do realizowania wspólnych projektów – to główne wnioski płynące z debaty „Współpraca w branży spożywczej”, która odbyła się w trakcie VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Wszyscy uczestnicy debaty byli zgodni co do tego, że branża rolno-spożywcza potrzebuje większej współpracy i to na każdym poziomie łańcucha żywnościowego. Jako pierwszy głos w dyskusji zabrał Łukasz Hołubowski, prezes Agencji Rynku Rolnego, który zwrócił uwagę na duże rozdrobnienie polskiego rolnictwa. Podkreślił również potrzebę współpracy pomiędzy rolnikami, a przetwórstwem.
- Współpraca pomaga w prowadzeniu biznesu (…) mówiąc o rolnictwie, czy każdej innej branży nie mówimy o jednostkach, tylko tak naprawdę o dużych grupach ludzi pracujących na wspólny cel – zauważył.

Zdaniem Hołubowskiego integracja w polskim rolnictwie została co prawda rozpoczęta, jednak przebiega stosunkowo wolno. Zdaniem prezesa Agencji Rynku Rolnego tworząc wiele podmiotów tworzy się jednocześnie wewnętrzną konkurencję, na której nikt nie zyskuje. Tym samym korzystniej jest tworzyć większe organizmy, które ze sobą kooperują.

Prelegent przypomniał, że w Polsce działa obecnie 1,3 tys. grup producentów, które skupiają 27 tys. podmiotów. W głównej mierze są to grupy działające w strukturze poziomej, czyli zrzeszające wyłącznie producentów danego towaru.

- Nie ma jeszcze trendu żeby łączyć się w struktury pionowe, w których producenci rolni współpracują z przetwórstwem. Jest potrzeba dalszych zmian legislacyjnych w tym zakresie. Jest też potrzeba informowania rolników i przetwórców. Tylko poprzez łączenie się i tworzenie wspólnie danego produktu tworzymy realną siłę, która będzie potrafiła zbilansować bardziej zintegrowany i silniejszy sektor handlowy - tłumaczył Łukasz Hołubowski, prezes ARR.

Standaryzacja dzięki współpracy

Na potrzebę większej integracji wśród polskich sadowników zwrócił uwagę Roman Jagieliński, prezes Grupy Producentów Owoców Roja, był wicepremier i minister rolnictwa.

Zdaniem Jagielińskiego mimo, iż polskie sadownictwo odniosło w ostatnich latach duże sukcesy, to jednak nadal jest zbyt słabo zintegrowane, aby móc skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych.

- Trzeba powiedzieć o wielkim sukcesie produkcji borówki amerykańskiej. Jesteśmy jednym z największych producentów na świecie i potrafimy już eksportować. Mogę tylko zazdrościć, że ta branża jest intelektualnie jeszcze bogatsza niż sadownicy związani z jabłkami. Są już bowiem przesłanki do tego, aby się zintegrowali (…) To będzie wzorzec dla innych. Jeżeli będziemy mieli jednego lub dwóch operatorów, to na pewno będą na tym korzystać producenci, którzy będą mogli uzyskać wyższe ceny konkurując na rynkach światowych nie tylko ceną ale i jakością - tłumaczył Jagielińśki.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 148 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP