XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wyszehrad - europejska marka

Wyszehrad - europejska marka
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Grupa Wyszehradzka (V4) stała się w Europie rozpoznawalną marką, choć ostatnio kojarzoną niejednoznacznie... Czy wymaga przebudowy? O przyszłości V4 dyskutowali eksperci z krajów Czworokąta w ramach trwającego w Katowicach VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Rok temu przewodnim tematem wyszehradzkiej debaty w Katowicach (w trakcie VII EEC) był problem spójnego stanowiska krajów Grupy wobec wydarzeń na Ukrainie. W tym roku dyskutowano przede wszystkim o stosunku krajów V4 do kryzysu migracyjnego.

Łukasz Zieliński z departamentu polityki europejskiej polskiego MSZ przedstawił priorytety rozpoczynającej się w lipcu polskiej prezydencji w Grupie.

- Naszą ambicją będzie dążenie do tego, by Grupa Wyszehradzka reprezentowała kraje regionu w szerszym rozumieniu Europy wschodniej - od Adriatyku po Bałtyk i Morze Czarne - wskazał Zieliński.

W agendzie polskiej prezydencji znajdą się m.in. takie kwestie jak: efektywna ochrona granic i zachowanie zasad strefy Schengen, wzmocnienie wspólnego rynku (szczególnie w obszarze usług) poprzez likwidację barier i ograniczanie protekcjonizmu, a także wspieranie inicjatyw związanych z innowacjami i nowymi technologiami.

Obok kryzysu migracyjnego, wyzwaniem będzie w najbliższym czasie zagrożenie europejskiej spójności (możliwy Brexit). – Fragmentaryzacja Europy doprowadziłaby do marginalizacji krajów V4 – ostrzegał Zieliński.

Jednym z priorytetów wyszehradzkiej polityki będzie kwestia wspólnego bezpieczeństwa energetycznego (zagrożonego m.in. poprzez inicjatywę budowy gazociągu Nord Stream 2). W kontekście lipcowego szczytu NATO w Warszawie ważne będzie wspólne stanowisko Wyszehradu w sprawie obecności sił Sojuszu w regionie.

Polityka wschodnia, m.in. kwestie relacji z Rosją (choć to kwestia dzieląca kraje Grupy) pozostanie istotna, w kontekście nadal skomplikowanej sytuacji na wschodzie Ukrainy. Ważna będzie współpraca gospodarcza Grupy z partnerami zewnętrznymi spoza Europy – tu wymieniono Koreę i Japonię.

Eksperci ostrzegali w trakcie debaty przed próbami „zawłaszczenia” czy „przechwycenia” Wyszehradu dla partykularnych (krajowych) celów politycznych. Podkreślono nadal szwankującą w Grupie komunikację, niedostatki wzajemnej wiedzy społeczeństw krajów V4. To wciąż żywy problem – po 25 latach funkcjonowania wyszehradzkiej struktury! Sprawność wewnętrznego dialogu to także obszar potencjalnej aktywności w trakcie polskiej prezydencji – chodzi przede wszystkim o kontakty młodzieży, samorządów terytorialnych i mediów.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wyszehrad - europejska marka

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!