Realizując dyspozycję wynikającą z art. 86 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający powinien w miarę możliwość dążyć do sytuacji aby złożone oferty były otwierane możliwie jak najszybciej po upływie terminu ich składania.
W praktyce udzielania zamówień publicznych ugruntowała się zasada, że otwarcie ofert w zdecydowanej większości przypadków prowadzone jest przez osobę ze składu komisji przetargowej (najczęściej przewodniczącego). Jednak zdarzają się przypadki, iż komisja powoływana zostaje dopiero po otwarciu ofert (zgodnie z art. 20 ust. 1 komisja może zostać powołana jedynie do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert). Wówczas czynności otwarcia ofert prowadzone są przez kierownika zamawiającego lub osobę przez niego wyznaczoną. Jeżeli prowadzący otwarcie ofert nie ma doświadczenia w procedurze związanej z udzielaniem zamówień publicznych może nie zrealizować wszystkich czynności jakie przewiduje Prawo zamówień w związku z publicznym otwarciem złożonych ofert.
Ponieważ naruszenie obowiązków związanych z publicznym otwarciem ofert może stanowić podstawę unieważnienia postępowania np. w przypadku gdy zamawiający uniemożliwi udział w otwarciu ofert wszystkim zainteresowanym ograniczając prawo udziału tylko do przedstawicieli firm które złożyły oferty) poniżej zamieszczam zakres czynności, jakie bezwzględnie powinny zostać wykonane w trakcie otwarcia ofert przetargowych.
W ramach procedury związanej z otwarciem ofert:
- zasadnym jest poproszenie obecnych o wpisanie się na listę obecności (praktyka wykazuje aby wpis został dokonany jeszcze przed rozpoczęciem otwierania ofert),
- należy podać kwotę brutto (wyrażoną w PLN) jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (nie ma potrzeby podawania kwoty w EURO),
- zalecanym jest przedstawienie składu komisji przetargowej, podanie imienia i nazwiska kierownika zamawiającego (lub osoby której kierownik zamawiającego powierzył zastrzeżone dla niego czynności),
- zasadnym jest wskazanie przedmiotu postępowania oraz trybu w jakim postępowanie jest prowadzone,
- należy poinformować zebranych o liczbie złożonych ofert oraz zwrócić uwagę na nienaruszalności opakowań w jakich dostarczono oferty,
- otwarcia ofert należy dokonać w kolejności ich składania w siedzibie zamawiającego
z podaniem daty i godziny złożenia oferty,
- należy odczytać po otwarciu oferty:
• imię i nazwisko, nazwę (firmę) oraz adres (siedzibę) wykonawcy, którego oferta jest otwierana,
• cenę oferty (co najmniej brutto – nie ma obowiązku podawania ceny netto bądź stawki lub wartości kwoty VAT)), termin wykonania zamówienia, okres gwarancji, warunki płatności zawarte w ofercie,
- zalecanym jest po otwarciu wszystkich ofert zwrócenie się do obecnych z pytaniem czy nie mają zapytań do odczytanych informacji,
- w przypadku, gdy wykonawcy zgłoszą zapytania należy zawrzeć ich treść w protokole z otwarcia ofert,
- zasadnym jest poinformowanie zebranych o terminie, w jakiem zostanie przekazana informacja o wyniku postępowania do wykonawców, którzy złożyli oferty.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zamówienia publiczne: Ściągawka z otwarcia ofert