Rosyjski mundial jest najdroższy w historii. Kosztował ponad 13 miliardów dolarów. Rosyjskie mistrzostwa to najważniejszy mecz Kremla. Wizerunkowo tak, ale czy i gospodarczo?
- Dobra gra narodowej reprezentacji na mundialu oznacza pokazanie się w świecie danego państwa.
- Politolodzy mówią też, że wielkim zwycięzcą mistrzostw jest Władimir Putin, bo zrealizował postawiony sobie cel wizerunkowy
- W Polsce mistrzostwa spowodowały wzrost obrotów przemysłu piwowarskiego, choć - ze względu na brak sukcesów polskiej reprezentacji - krócej niż można byłoby oczekiwać.
- Z tego samego powodu bardzo szybko, o kilkadziesiąt procent, staniały piłkarskie gadżety i koszulki dla fanów.
O tym, jak ważna jest gra narodowych reprezentacji piłkarskiej pisaliśmy w portalu WNP.PL już wcześniej, gdy dla Polaków piłka był wciąż w grze.
Dobra gra narodowej reprezentacji na mundialu oznacza pokazanie się w świecie danego państwa. Dla jego obywateli to powód do dumy, bowiem kibice utożsamiają się ze swymi reprezentacjami i zwycięstwa piłkarzy często traktują jak swoje własne. Dobre wyniki powodują, że mieszkańcy danego kraju zaczynają bardziej wierzyć we własne możliwości, a ponadto te wyniki przekładają się na gospodarkę. Czytaj więcej: Mundial to żyła złota dla gospodarki. Pozytywne emocje mogą naprawdę wiele
- Na poprzednie mistrzostwa w piłce nożnej w Brazylii poszło około 11 miliardów dolarów. Na te jeszcze wcześniejsze - w Republice Południowej Afryki - około 6 miliardów dolarów - mówi Iwona Wiśniewska, ekspertka Ośrodka Studiów Wschodnich.
-Trzeba też zauważyć, że w Rosję uderzył kryzys gospodarczy związany ze spadkiem cen ropy i sankcjami międzynarodowymi, ale Rosja była też zmuszona ograniczyć pewne inwestycje, więc nie wszystko co planowano w 2013 roku zostało zrealizowane - dodała ekspertka.
Mniej więcej 40 proc. z 13 mld USD poszło na budowę stadionów i całą infrastrukturę sportową. Około 4 mld USD pochłonęły koszty związane z przygotowanie infrastruktury transportowej.
Pieniądze na mundial wyłożyło państwo z budżetu federalnego, regiony, a także prywatne i państwowe koncerny.
- I generalnie jest problem z policzeniem kosztów i korzyści, które są często niewymierne - mówi dr Bartłomiej Biga z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
- Na pewno zwycięzcą jest FIFA, która zawsze przy takim turnieju zyskuje. Zresztą duża część od reklamodawców ostatecznie trafia na konto tej organizacji. Politolodzy mówią też, że wielkim zwycięzcą jest Władimir Putin, bo zrealizował postawiony sobie cel wizerunkowy - dodał ekspert.
Zdaniem Iwony Wiśniewskiej dobry wizerunek i odbiór Rosji przez zagranicznych turystów jest ogromnie ważny.
- Dziś wiele zamożnych krajów wcale się nie rwie do organizacji takich ogromnych imprez - potwierdza Bartłomiej Biga.
W czasie rozgrywek Rosja spodziewa się 600 tysięcy kibiców, w tym pół miliona zagranicznych i 2 miliardów dolarów wpływów od nich.
W Polsce mistrzostwa spowodowały wzrost obrotów przemysłu piwowarskiego, choć - ze względu na brak sukcesów polskiej reprezentacji - krócej niż można byłoby oczekiwać. Z tego samego powodu bardzo szybko, o kilkadziesiąt procent, staniały piłkarskie gadżety i koszulki dla fanów.
Sprawdzaliśmy również, jaka jest wartość reklamowa polskich sportowców: Robert Lewandowski i długo-długo nic
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zwycięska drużyna, FIFA, czy Rosja? Zobacz, kto zarobi na mundialu najwięcej