XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

BIG: na opóźnienia płatności najbardziej narażona jest branża handlowa

BIG: na opóźnienia płatności najbardziej narażona jest branża handlowa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

To nie nowa firma, ale wieloletni partner biznesowy najczęściej nie płaci dostawcom na czas; na opóźnienia płatności najbardziej narażona jest branża handlowa i firmy mające ponad 50 kontrahentów - wynika z badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wśród mikro, małych i średnich firm.

  • Przedsiębiorcy informują, że firmami najczęściej opóźniającymi płatności są ich stali klienci, z którymi współpracują dłużej niż trzy lata (47,8 proc.).
  • Zażyłe relacje z odbiorcami towarów najbardziej szkodzą firmom handlowym - 60 proc. partnerów spóźniających przelew za towar współpracuje z przedstawicielem z tej branży od co najmniej trzech lat.
  • W przypadku branż usługowej i produkcyjnej dłuższy staż ma ok. 40 proc. niesolidnych płatników.

"Przedsiębiorcy informują, że firmami najczęściej opóźniającymi płatności są ich stali klienci, z którymi współpracują dłużej niż trzy lata (47,8 proc.). Wyniki badania nie pozostawiają wątpliwości, im dłuższe relacje, tym mniejsza solidność płatnicza odbiorców. Ryzyko dodatkowo idzie w górę przy wyższej liczbie kontrahentów, przekraczającej 50 firm" - wskazano w badaniu.

Zażyłe relacje z odbiorcami towarów najbardziej szkodzą firmom handlowym - 60 proc. partnerów spóźniających przelew za towar współpracuje z przedstawicielem z tej branży od co najmniej trzech lat. W przypadku branż usługowej i produkcyjnej dłuższy staż ma ok. 40 proc. niesolidnych płatników.

Według badania nie oznacza to jednak, że można z pełnym zaufaniem podejść do pierwszej transakcji. "Szczególnie w usługach aż jedna czwarta kontrahentów ma problem z terminowym ściągnięciem płatności za pierwszą umowę; z kolei producentom opóźnia lub nie płaci wcale za pierwszą dostawę co dziesiąty odbiorca" - wyjaśniono.

Jak powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, nowi kontrahenci są zazwyczaj sprawdzani bardziej skrupulatnie. "Wieloletnich odbiorców monitoruje się mniej, bo z czasem rośnie zaufanie. Na dodatek za większym zaufaniem idzie też większa elastyczność działania i jak pokazuje praktyka nie zawsze się to dobrze kończy. Wieloletnia współpraca miewa najgorszy finał w handlu, gdzie aż sześciu na 10 niesolidnych kontrahentów może się pochwalić ponad trzyletnimi relacjami z wierzycielem" - podkreślił prezes BIG InfoMonitor. Dodał, że "nieco lepiej" sytuacja wygląda w produkcji i usługach.

BIG InfoMonitor zwraca uwagę, że przedsiębiorcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że współpraca oparta na zaufaniu ze znanymi już sobie firmami wcale nie gwarantuje wpływu na konto na czas. Na pytanie: "Który sposób zapobiegania opóźnieniom i weryfikacji kontrahenta jest najskuteczniejszy?", relacje ze stałymi partnerami biznesowymi wymienił w badaniu co sześćdziesiąty ankietowany (1,6 proc.). Najbardziej ceniona jest w takich sytuacjach opinia zaprzyjaźnionych firm (39,7 proc.), przypominanie o płatności przed terminem (35,5 proc.) oraz korzystanie z rejestru dłużników BIG (23,4 proc.).

W opinii badanych przedsiębiorców przydatne jest również sprawdzanie informacji w internecie (16,3 proc.) i korzystanie z raportów wywiadowni gospodarczej (11,4 proc.).

Badanie "Skaner MŚP, wśród mikro, małych i średnich firm" przeprowadził na zlecenie BIG InfoMonitor Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych w październiku 2018 r.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BIG: na opóźnienia płatności najbardziej narażona jest branża handlowa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!