BrexitBrief#9: Honda, Jaguar i McLaren rozważają podwójne cerytfikowanie pojazdów, City walczy o pozycję

BrexitBrief#9: Honda, Jaguar i McLaren rozważają podwójne cerytfikowanie pojazdów, City walczy o pozycję
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Theresa May odniosła sukces, ponieważ przetrwała konwencję polityczną Partii Konserwatywnej, na której broniła propozycji przyszłych relacji z UE, tzw. „Chequers”, zakładających m.in. bliską współpracę handlową z UE, brak "twardej" granicy z Irlandią Północną i pobierania cła w imieniu Wspólnot. Wewnątrzpartyjny bunt przeciw utrzymaniu bardzo bliskich relacji z kontynentem nie ustaje i nadal stawia pod znakiem zapytania ratyfikację umowy o brexicie. Przynajmniej do planowanego na 17 i 18 października kluczowego szczytu UE uwaga premier powinna skoncentrować się ponownie na rozmowach z Brukselą, które wchodzą w najtrudniejszy okres.

  • May przyznała, że choć „Wielka Brytania nie boi się wystąpić z UE bez dealu”, to brak porozumienia byłby „złym rezultatem” i dla UE, i dla Wielkiej Brytanii.
  • Do 10 października ambasadorowie państw członkowskich przy UE mają wypracować wstępny tekst konkluzji szczytu szefów państw i rządów zaplanowanego na 17 i 18 października.
  • McLaren Automotive i Honda zastanawiają się nad opcją podwójnego certyfikowania samochodów zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w UE,
  • Według sondażu British Chamber of Commerce (BCC) w razie no deal 21 proc. brytyjskich firm zmniejszy inwestycje, 20 proc. przeniesie część operacji na terytorium Unii Europejskiej, a 18 proc. zmniejszy rekrutację.
  • BCC radzi firmom przeszkolenie pracowników w zakresie reguł handlu międzynarodowego, wypełniania deklaracji celnych i sprawdzenie informacji na temat ewentualnych ceł.
  • Londyńskie City walczy o pozostanie światowym centrum finansowym.

Koniec konwencji Partii Konserwatywnej

W zamykającym konwencję przemówieniu premier May powiedziała, że w negocjacjach brexitu najbardziej liczą się dla niej dwie kwestie: respektowanie woli społeczeństwa i poszukiwanie dobrych relacji handlowych i w dziedzinie bezpieczeństwa z sąsiadami w Europie. Nie padło już stwierdzenie, że „brak porozumienia jest lepszy niż złe porozumienie”. Pojawiło się za to przyznanie, że choć „Wielka Brytania nie boi się wystąpić z UE bez dealu”, to brak porozumienia byłby „złym rezultatem” i dla UE, i dla Wielkiej Brytanii.

BrexitBrief#8: 40 procent brytyjskich MSP niegotowych na brexit

May dookreśliła także swoje warunki brzegowe na ostatnie tygodnie negocjacji z UE, mówiąc, że nie zgodzi się, ani na utrzymanie swobodnego przepływu osób, ani na coroczne składki do UE. Chce również uzyskać swobodę podpisywania umów handlowych z państwami poza UE i nie pozwoli na „odcięcie” Irlandii Północnej od Zjednoczonego Królestwa poprzez pozostawienie tylko tej prowincji w unii celnej. Brytyjska premier powtórzyła, że „traktuje Unię z szacunkiem” i tego samego oczekuje w zamian.

O tym jak trudna jest sytuacja polityczna premier, świadczyć może fakt, że kilka minut przed jej wystąpieniem członek torysowskiej European Research Group na antenie telewizji SkyNews zadeklarował złożenie pisma z prośbą o wotum nieufności wobec liderki Partii Konserwatywnej. Aby doszło do głosowania nad przyszłością premier May, potrzebne jest 48 takich wniosków. Media spekulują, że do przewodniczącego Komitetu 1922, który zarządza procesem, wpłynęło już 36 próśb od posłów z tylnych ław. O tym, że 80 posłów gotowych jest głosować „przeciw Chequers”, mówił wiceprzewodniczący European Research Group, były wiceminister brexitu Steve Baker. O popularności sloganu Chuck Chequers („porzućmy Chequers”) świadczyć może też owacyjne przywitanie przez działaczy głoszącego to hasło byłego ministra spraw zagranicznych Borisa Johnsona.



Propozycje Theresy May ws. stosunków z UE po brexicie z lipca (tzw. Checkers)
• wspólny rynek produktów i harmonizacja regulacji brytyjskich z unijnymi • współpraca instytucji regulujących • zobowiązanie do niekonkurowania standardami • ostateczna decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu regulacji unijnych należy do brytyjskiego parlamentu • elastyczność w dostosowaniu do regulacji handlu usługami• koniec swobodnego przepływu osób • brak regularnych wpłat do unijnego budżetu • wspólne ramy instytucjonalne w interpretacji ustaleń UK-UE • brak bezpośredniej jurysdykcji ETS w UK • uwzględnianie europejskiego orzecznictwa przez brytyjskie sądy • usprawniona procedura celna• połączone terytorium celne • pobieranie ceł w imieniu UE na swoich granicach zewnętrznych • UK ma prawo stosować własne cła do towarów z państw trzecich • UK jest niezależnym od UE członkiem WTO, prowadzi własną politykę handlową i podpisuje własne umowy o wolnym handlu • partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności • koordynacja polityki zagranicznej

Będzie kompromisowa propozycja backstopu?

W konferencyjnym wystąpieniu May kryje się zapewne zapowiedź zaanonsowanego przez ministra ds. brexitu Dominica Raaba kompromisu w sprawie północnoirlandzkiego backstopu, ostatniego kluczowego i nadal nieustalonego elementu umowy o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, które Londyn i Bruksela powinny parafować do połowy listopada.

Backstop to rozwiązanie awaryjne na wypadek, gdyby Londyn i Bruksela nie znalazły innego sposobu na utrzymanie otwartej granicy między Irlandią Północną a Republiką Irlandii po zakończeniu okresu przejściowego. Obie strony zgadzają się, że bez niego do dealu nie dojdzie.

Według Bloomberga nowy brytyjski backstop ma zakładać, że na terytorium Irlandii Północnej obowiązywałyby regulacje dostosowane do prawa unijnego, a całe Zjednoczone Królestwo – nie tylko Irlandia Północna – pozostałoby w pewnej formie unii celnej z UE. To drugie wyklucza według Brytyjczyków konieczność kontroli celnych między Wielką Brytanią a Irlandią Północną. To pierwsze wymusza jednak kontrole zgodności towarów transportowanych po północnej części Morza Irlandzkiego. Minister brexitu Dominic Raab przyznał w poniedziałek, że strona brytyjska bada różne rozwiązania kontroli regulacyjnych, a kanclerz skarbu Philip Hammond zasugerował na jednym z wydarzeń towarzyszących konwencjo torysów, że można by wykorzystać do tego technologię blockchain.

Z punktu widzenia UE backstop ma być rozwiązaniem awaryjnym dotyczącym wyłącznie Irlandii Północnej i respektującym jej specjalny status zapisany w Porozumieniu Wielkopiątkowym, kończącym 30-letnią wojnę domową w prowincji. UE odrzuciła w czerwcu pierwszą brytyjską propozycję backstopu, zgodnie z którą całe Zjednoczone Królestwo mogłoby pozostać w unii celnej UE przez czas około roku.

Wielka Brytania ma przedstawić UE nową propozycję backstopu w nadchodzącym tygodniu. Wcześniej jednak szefowa Partii Konserwatywnej powinna uzyskać aprobatę swojej propozycji ze strony północnoirlandzkich posłów z DUP. Bunt ze strony DUP doprowadził do impasu w negocjacjach tej kwestii od grudnia 2017 roku.

Konsultacje z UE

Theresa May ma w najbliższych dniach konsultować się telefonicznie z przywódcami państw i rządów UE. Do 10 października ambasadorowie państw członkowskich przy UE mają wypracować wstępny tekst konkluzji szczytu szefów państw i rządów zaplanowanego na 17 i 18 października. Według Donalda Tuska to wtedy po ocenie nowych brytyjskich propozycji ma zapaść decyzja, czy w połowie listopada odbędzie się nadzwyczajny szczyt kończący negocjacje porozumienia o wystąpieniu z UE i deklaracji politycznej o przyszłych relacjach.

Unijni dyplomaci nieoficjalnie zapowiadają, że z przygotowaniami do możliwości no deal będą czekać do ostatniej chwili. „Dajemy sobie czas do listopada” – powiedział anonimowy rozmówca Reutursa. Wcześniej Financial Times donosił też, że UE przygotowuje się do awaryjnego przyjęcia przepisów pozwalających na wprowadzanie szybkich zmian, by w móc poradzić sobie z no deal nawet w zaledwie 5 dni.

Sektor motoryzacyjny w wirze przygotowań do no deal

McLaren Automotive i Honda zastanawiają się nad opcją podwójnego certyfikowania samochodów zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w UE, by po brexicie bez porozumienia nie stracić możliwości sprzedawania samochodów po obu stronach nowej granicy Unii Europejskiej. Brytyjska firma z siedzibą w Surrey planuje też magazynowanie większej ilości najważniejszych części i ewentualne zmiany tras transportu. – Zakładamy, że tuż przed brexitem sprzedaż spadnie i zwiększy się ponownie około maja – powiedział Reutuersowi dyrektor firmy Mike Flewitt. 

BMW już wcześniej informowało o przesunięciu zwyczajowego okresu przestoju w produkcji na kwiecień. Firma rozgląda się także za parkingami dla ciężarówek po obu stronach kanału La Manche i inwestuje w infrastrukturę IT, spodziewając się znacznego wzrostu biurokracji po brexicie. Dyrektor firmy Harald Krueger ocenił szanse na brak porozumienia na 50:50 i zapowiedział, że w razie no deal firma przeniesie większość produkcji Mini do Holandii.

Także Jaguar Land Rover, produkujący około 1/3 brytyjskich aut, zastanawia się nad przyspieszeniem okresu przestoju. Niepewność wokół brexitu wstrzymuje także decyzje inwestycyjne firmy co do rozpoczęcia budowy samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii. Na razie I-PACE, pierwszy pojazd elektryczny tej firmy powstaje w Austrii. Firma prowadzi też rozmowy w sprawie zwiększenia powierzchni magazynowej.

Deal or no deal - jak przygotować się na brexit?

Według sondażu British Chamber of Commerce (BCC) w razie no deal 21 proc. brytyjskich firm zmniejszy inwestycje, 20 proc. przeniesie część operacji na terytorium Unii Europejskiej, a 18 proc. zmniejszy rekrutację. Ankieta przeprowadzona wśród 2,5 tys. firm brytyjskich pokazała także, że 62 proc. brytyjskich firm nie skończyło jeszcze analiz ryzyka związanego z brexitem. Szczególnie dotyczy to  małych i średnich firm, które nie mają zasobów lub wiedzy koniecznej do przygotowań na każdy scenariusz.

Badanie towarzyszyło publikacji przewodnika dla firm przygotowujących się do brexitu, w którym Brytyjska Izba Handlowa krok po kroku radzi, na które aspekty działalności należy zwrócić uwagę. Checklista BCC obejmuje 16 działów. Choć jest przygotowana dla firm brytyjskich, część z pytań po odpowiedniej modyfikacji może też pomóc polskim firmom przygotować się na brexit. Można ją znaleźć w języku angielskim tu.

Na liście spraw do załatwienia znalazło się m.in. sprawdzenie sytuacji zagranicznych pracowników wraz z informacjami jak firmy mogą pomóc zatrudnionym obywatelom UE otrzymać w przyszłości status osoby osiedlonej. BCC radzi firmom handlującym zarówno z UE, jak i z państwami poza wspólnotą, by przeszkolić pracowników w zakresie reguł handlu międzynarodowego, przygotować się na ewentualność wypełniania deklaracji celnych, w tym zapoznanie się z klasyfikacją produktów według WTO i sprawdzenie informacji na temat ewentualnych ceł.

Podobnie warto sprawdzić łańcuch dostaw pod kątem ewentualnych przyszłych przestojów na granicy UK-UE i sprawdzić, czy klienci nie mają szczegółowych wymagań co do reguł pochodzenia. BCC proponuje zastanowić się nad zwiększeniem przestrzeni magazynowej i przejrzeć umowy pod kątem ewentualnych kar za opóźnienia w dostawach. Radzi też zwrócić uwagę na zmiany związane z podatkiem VAT, koniecznością dostosowania się do podwójnego systemu regulacji, ryzyko wahań kursów walut oraz ewentualną rewizję dotychczasowych kontraktów.

City chce nadal wyznaczać standardy

O to, że atrakcyjności w sektorze finansowym Wielka Brytania nie będzie poszukiwać przez rozluźnianie, przekonane jest KPMG. Firma z wielkiej czwórki audytu finansowego uważa, że po brexicie Wielka Brytania będzie kontynuować praktykę utrzymywania nawet wyższych standardów finansowych niż narzucone przez UE.

Brytyjski rząd i instytucje odpowiedzialne za nadzór finansowy również zapewniają, że narzucenie standardów finansowych wyższych niż obowiązujące gdzie indziej jest warunkiem utrzymania stabilności finansowej. Charles Randell, dyrektor Financial Conduct Authority, organu nadzorującego brytyjskie finanse mówił we wtorek, że nie widzi szansy, żeby UK dołączyła do „wyścigu o wyrównanie w dół", gdy chodzi o standardy w sektorze finansowym.

Minister odpowiedzialny za londyńskie City John Glen powiedział na konwencji torysów: „Wielka Brytania zrobi wszystko, co konieczne, by zachować status światowego centrum finansowego." Glen dodał, że Wielka Brytania stara się wypracować z UE dwustronne relacje organów nadzorczych, tak „byśmy wiedzieli jak mamy postępować, gdy UE zmieni zasady.” Świadomy, że dla City jasność w tej kwestii jest priorytetowa minister zapowiedział, że będzie nad tym pracować w nadchodzących tygodniach.

Treasury planuje m.in. przeprowadzenie przez parlament 60 instrumentów statutowych, które mają przygotować brytyjski sektor finansowe na wszystkie okoliczności. Glen zaznaczył przy tym, że prawdopodobieństwo no deal z jego punktu widzenia jest niewielkie: „Unia Europejska potrzebuje dostępu do szerokich i płynnych rynków kapitałowych, a londyńskie City to jedyne miejsce w Europie zapewniające kompleksowy zestaw usług finansowych”.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Wielka Brytania

    Przelicz walutę
  • funt szterling (GBP)

  • 5,042 złoty (PLN)

    1,167 EUR, 1,267 USD

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: BrexitBrief#9: Honda, Jaguar i McLaren rozważają podwójne cerytfikowanie pojazdów, City walczy o pozycję

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!