PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ceny spadają coraz wolniej. Deflacja 0,5 proc. w grudniu

Autor: PAP
15-01-2016 15:14
Ceny spadają coraz wolniej. Deflacja 0,5 proc. w grudniu
fot. PTWP (Piotr Waniorek)

W grudniu 2015 r. deflacja wyniosła 0,5 proc. w ujęciu rocznym i 0,2 proc. w stosunku do listopada 2015 r. - podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. Średnioroczny spadek cen wyniósł 0,9 proc., a najbardziej wpłynęły na to spadające koszty transportu.

Ekonomiści pytani przez PAP szacowali, że w grudniu ceny towarów i usług spadły o 0,4 proc. w ujęciu rocznym i o 0,1 proc. w skali miesiąca.
"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2015 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,2 proc (w tym towarów - o 0,3 proc., przy wzroście cen usług - o 0,2 proc.) - napisano w piątkowym komunikacie GUS.

Największy wpływ na spadek cen w grudniu 2015 r. miały przede wszystkim niższe koszty transportu (o 0,8 proc.), taniały też odzież i obuwie (o 1 proc.). To właśnie one obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc. i 0,05 p. proc - wynika z opracowania GUS.

"Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2015 r. w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 0,9 proc. (wobec utrzymania się na niezmienionym poziomie w analogicznym okresie 2014 r.) i był niższy od założonego w ustawie budżetowej o 2,1 p. proc. Ostatni raz spadek cen (średnioroczny - PAP) notowany był w 1971 r. (o 0,1 proc.). Ceny towarów obniżyły się w 2015 r. o 1,8 proc., a usług wzrosły o 1,4 proc." - podkreślili analitycy GUS w komunikacie.

Podobnie jak w przypadku grudnia, tak i na średnioroczny spadek cen największy wpływ miały niższe ceny transportu (o 8,9 proc.), żywności (o 1,8 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 4,8 proc.), które obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,81 p. proc., 0,40 p. proc. i 0,25 p. proc.

Podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 0,5 proc.) oraz wyższe ceny łączności i zdrowia (po 1,9 proc.) podniosły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,13 p. proc. i po 0,10 p. proc.- zaznaczył GUS.

Jak wynika z opracowania Urzędu, w stosunku do 2014 r. żywność w 2015 r. potaniała średnio o 1,8 proc. (wobec spadku o 0,9 proc. obserwowanego w 2014 r.). Najbardziej potaniało masło (o 10,1 proc.). Mniej niż w 2014 r. konsumenci płacili też za cukier (o 9 proc.), tłuszcze roślinne (o 3,4 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 3 proc., w tym wieprzowinę - o 6 proc., drób - o 4,1 proc., wędliny - 1,6 proc., wołowinę - o 1,1 proc. Podrożała za to cielęcina - o 1,1 proc.

Taniały też mleko, sery i jaja - przeciętnie o 2,9 proc. Najbardziej potaniały sery i twarogi - o 4,4 proc., mleko - o 3,7 proc., jaja - o 2 proc., jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne - o 0,8 proc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.