Czego powinien się bać eksporter w 2017?

Czego powinien się bać eksporter w 2017?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W polskim handlu zagranicznym w okresie styczeń - listopad 2016 roku odnotowano dodatnie saldo w wysokości 4 361,2 mln euro. W porównaniu do ubiegłego roku saldo to wzrosło o ok. 52 proc. - wynika z wstępnych danych opublikowanych właśnie przez Ministerstwo Rozwoju.

Według amerykańskiego ośrodka Stratfor, Polska do 2025 roku będzie gospodarczo-politycznym liderem regionu. Nobilitację mamy zawdzięczać przede wszystkim rosnącej sile polskich firm, które zdobywają coraz lepszą pozycję na arenie międzynarodowej. Obecnie udział eksportu w wytwarzaniu naszego PKB wynosi około 41 proc. Czy rok 2017 będzie dla eksporterów równie przyjazny jak poprzednie dwa lata?

Zawirowania polityczne na świecie

W 2017 roku interesy polskich przedsiębiorców mogą być zagrożone przez czynniki polityczne. Nie chodzi tu wyłącznie o prezydenturę Donalda Trumpa. W 2017 roku odbędą się wybory we Francji i w Niemczech. Ich wyniki mogą zaważyć na tym, czy biznesmeni znad Wisły napotkają na utrudnienia czy ułatwienia podczas eksportu swoich dóbr. Ograniczyć nasz eksport może także Brexit, jak wiadomo, Wielka Brytania jest jednym z największych odbiorców polskich towarów.

Trudności ekonomiczne

Firmy z sektora MŚP, które próbują podbić zagraniczne rynki będą musiały także zmierzyć się z przezwyciężeniem ryzyka walutowego oraz utrzymania płynnego przepływu środków.

Rząd od lat zapowiada większe wsparcie finansowe dla eksporterów. Jak podaje Puls Biznesu wkrótce Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) przekształci się w Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), która ma pomóc firmom w wejściu na rynki zagraniczne. Tymczasem eksporterzy mogą m.in. uzyskać finansowanie z programu eksportowego „Go to brand”, którego celem jest udzielenie wsparcia przedsiębiorcom uczestniczącym w branżowych programach promocji.

Nieznajomość zagrożeń

Prawdą jest, że polscy importerzy i eksporterzy często nie zdają sobie sprawy z ryzyka kursowego, jakie biorą na swoją firmę wchodząc na rynki zagraniczne. Według badania „Ryzyko walutowe w polskich MŚP” 4P research mix, tylko 22% firm z sektora MŚP zajmujących się importem lub eksportem zabezpieczyło swoje przedsiębiorstwo przed ryzykiem walutowym.

Konkurencyjność i inwestycje

Ogólnoświatowa tendencja w handlu międzynarodowym to dążenie do większej specjalizacji, innowacyjności i efektywności podczas produkcji dóbr. Dzięki globalizacji firmy dziś mogą konkurować ze sobą na całym świecie. Jednak żeby móc rywalizować na szczeblu międzynarodowym potrzebne są nakłady na inwestycje i rozwój. Tych nakładów i oszczędności warto szukać tam, gdzie uzyskanie ich jest łatwe i nie wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Przykład? Korzystając z kantoru internetowego, zamiast banku lub kantoru stacjonarnego, importerzy i eksporterzy mogą zaoszczędzić około 7-8% wartości swoich transakcji walutowych.

Podsumowując

Wszystkie obawy i niepewność związane z wymienionymi zagrożeniami mogą okazać się dmuchaniem na zimne. Prawdą jest bowiem, że słaby złoty i brak prognoz na jego umocnienie mogą spowodować, że rok 2017 okaże się dla eksporterów wyjątkowo przyjazny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czego powinien się bać eksporter w 2017?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!