PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-09-2017 11:58 |  aktualizacja: 28-09-2017 13:17
Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Delphia 47.

Fot. Mat. pras. Delphia Yachts

Wniosek o ojcostwo sukcesu w postaci wysokiej dynamiki eksportu po pierwszym półroczu - a odnotowano wzrost o 8 proc. w porównaniach rdr - mogą zgłaszać różne strony. Jest on jednak przede wszystkim zasługą przedsiębiorców, którzy dobrze wykorzystali poprawę koniunktury w światowej gospodarce, w tym w krajach strefy euro oraz sytuację słabnącego złotego. Zarazem zasługi można przypisać także silniejszym w tym roku oraz nowym instrumentom wspierania eksportu i szerzej, ekspansji zagranicznej polskich firm.

  • Przedsiębiorcy ze wschodniej Polski znaleźli miejsce na światowym rynku. Przykładem producenci jachtów.
  • Integrację podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, oceniają pozytywnie, zgłaszają jednak uwagi.
  • Oferta BKG i PAIH jest coraz lepiej dopasowana do potrzeb biznesu.
Pozytywne zmiany dostrzegają w szczególności firmy eksportujące z regionów Polski Wschodniej. Najbardziej sobie cenią zmiany we wsparciu finansowym. Takie są wnioski z debaty 27 bm. zatytułowanej "Eksport i inwestycje zagraniczne" podczas Wschodniego Kongresu Ekonomicznego w Białymstoku.

Strategie eksportowe


Polski przemysł jachtowy (łodzi żaglowych i motorowych) wytwarza produkty wartości kilku miliardów złotych, z czego ponad 90 proc. trafia na eksport. Działa ponad 300 stoczni, w niektórych regionach - np. w Augustowie, Olecku, Ostródzie to wiodący przemysł.

- Sukces eksportowy nasze stocznie zawdzięczają wysokiej jakości produkcji skomplikowanych wyrobów, wśród których są jachty niczym bolidy Formuły 1 - mówi Robert Hanisz, dyrektor produkcji Mazurskiego Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Budowlanego Ślepsk.

Ślepsk formalnie nie jest eksporterem, lecz dostarcza łodzie motorowe sześciu dużym ich dystrybutorom globalnym. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że to oni ponoszą ryzyko zbytu i usług dodanych, w postaci np. serwisu. Wadą - że Ślepsk nie utrwala marki własnej.

Dyrektor Hanisz podkreśla, że nie są to relacje wykorzystujące polskiego producenta. Przeciwnie, zleceniodawcy oczekują - poza zwiększaniem mocy przerobowych i wolumenu produkcji - także rozwoju produktu i usług wyżej przetworzonych. Firma ma zatem nadal świetne perspektywy eksportu.

Inną strategię ekspansji realizuje Delphia Yachts.

- Od 27 lat stawiamy na rozwój własnej markę i jej promocję - mówi Wojciech Kot, współzałożyciel stoczni.

To także zmusza do rozwoju produktu, czego dowodem jest otwierane od 1 października centrum naukowo-badawcze przemysłu jachtowego, w którym zatrudnienie znajdzie 70 osób, w dużej części kadra inżynierska.

W jego ocenie, rozwój produktu przyczynia się do rozszerzania oferty i wchodzenia na nowe rynki. Dlatego Delphia Yachts zwiększa akcje promocyjne, jest już obecna także na targach branżowych w Cannes, Monte Carlo, czy Southampton.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.