E-sklepy mają coraz więcej długów

E-sklepy mają coraz więcej długów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wartość polskiego rynku e-commerce jest oceniana na 36 do 40 miliardów zł ze zdecydowaną tendencją wzrostową w ciągu kilku następnych lat. W sieci działa prawie 20 tysięcy sklepów. Ich obroty stanowią już około 7 procent całego handlu w Polsce. Jednak zadłużenie branży zwiększyło się o jedną trzecią od 2016 roku


- 80 procent sklepów internetowych kończy swą działalność po dwóch, trzech latach. A według raportu Krajowego Rejestru Długów przygotowanego wspólnie z Rzetelną Firmą, zadłużenie tej branży zwiększyło się o jedną trzecią od 2016 roku - informuje Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.

- W tej chwili dług sklepów internetowych notowany w Krajowym Rejestrze Długów sięga ponad 231 mln zł, a to oznacza, że wzrósł o prawie 60 mln zł rok do roku. Z płatnościami zalegają głównie sprzedający w serwisie Allegro. Blisko połowa długu to są zobowiązania wobec firm dostarczających towary takie jak odzież, obuwie, elektronika, sprzęty AGD/RTV. Jednak główny dług firm handlujących w Internecie to zobowiązania wobec branży finansowej i telekomunikacyjnej - tłumaczy.

Które firmy przetrwają?


Zaletą handlu internetowego jest to, że mały może konkurować z dużym.

- Jeśli znajdziemy niszę, którą nie są zainteresowani duzi gracze prawdopodobnie jesteśmy w stanie bardzo dobrze prosperować, nawet rozwinąć taki biznes. Obecnie następuje bardzo mocna konsolidacja handlu, zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w świecie wirtualnym. Mówi się, że przetrwają te firmy, które są w stanie prowadzić biznes w obu światach. Dużo łatwiej jest firmom przejść ze świata rzeczywistego do wirtualnego, trudniej zrobić to w drugą stronę. Prawdopodobnie stąd te kłopoty - twierdzi dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Jeszcze kilka lat temu nawet witryna nie musiała być specjalnie efektowna. Najważniejszą rolę odgrywała niska cena i jakość towaru online.

- To już przestaje wystarczać, trzeba się również promować. Taki sklep musi być możliwy do odnalezienia. Kluczowa jest wyszukiwarka Google. Zatem konieczne są duże nakłady na pozycjonowanie takiej strony, zarówno organiczne, jak i płatne. Aby sklep był widoczny trzeba przeznaczyć od 15 do 40 proc. obrotów miesięcznych na reklamę w internecie - dodaje Jolanta Tkaczyk.

Warto sprawdzić sklep


A informacja o zadłużeniu sklepu jest istotna dla klientów, bo mogą nie doczekać się zamówionego towaru albo - jak to miało miejsce - dostaną kostkę mydła zamiast smartfona. - W okresie przedświątecznym to szczególnie ważne - zaznacza Łącki.

- Na rynku funkcjonują dobre zasady e-commerce określające kryteria wiarygodności sklepów internetowych. Między innymi takie sklepy powinny udostępniać swoje pełne dane, a nie jedynie adres e-mail. Powinny dawać umożliwiać kontaktu nie tylko po przez formularz dostępny na stronie internetowej, ale również kontakt telefoniczny. Ważne jest również by sklep wskazywał procedurę zwrotu i reklamacji. Należy sprawdzić czy firma figuruje w Krajowym Rejestrze Długów, firmy też mogą mieć na swojej stronie certyfikat rzetelności. Wtedy wystarczy na niego kliknąć i dostaniem aktualną informację, czy sklep jest zadłużony - dodaje.

Ta informacja jest także ważna dla partnerów biznesowych, bo dowiadują się o ewentualnym ryzyku niewypłacalności sklepu. Rekordzistami pod względem zadłużenia są sklepy z województwa mazowieckiego, śląskiego oraz małopolskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: E-sklepy mają coraz więcej długów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!