PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspansja zagraniczna: niepotrzebne kompleksy polskich firm

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
05-04-2015 10:46
Ekspansja zagraniczna: niepotrzebne kompleksy polskich firm
fot. Fotolia

Polscy przedsiębiorcy mają duże szanse na sukcesy na zagranicznych rynkach. - Mamy ten potencjał nawet tam, gdzie byśmy się o to raczej nie podejrzewali – w obszarach technologicznych, know-how, zarządzania. Nie mamy się czego wstydzić w porównaniu z firmami z innych krajów – twierdzi w rozmowie z wnp.pl Przemysław Stangierski, partner w A.T. Kearney. Intenernacjonalizacja i otwarcie polskich firm na świat będzie jednym z wiodących wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Internacjonalizacja to modne ostatnio słowo. I właśnie: moda to czy realna perspektywa, wygodne hasło czy szansa na rozwój?
- Bezsprzecznie to drugie. Naturalna jest też dyskusja na ten temat, bo to pozwala mu zaistnieć w przestrzeni publicznej. Trochę na zasadzie samosprawdzającej się przepowiedni. To także sposób na zainteresowanie opinii publicznej problemem, mobilizację przedsiębiorców. To, że słowo internacjonalizacja pojawia się coraz częściej w politycznej debacie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, nawet jeśli postronnemu obserwatorowi wydaje się to trochę jałową dyskusją.

A jak to wygląda w Polsce?

- Znacznie gorzej. Z naszych badań wynika, że polskie firmy wciąż bardzo niechętnie ruszają w świat. I co ciekawe nie jest to kwestia biznesowego potencjału, ale obaw – przed znalezieniem się w nowych, nieznanych warunkach na nowym rynku. Często przedsiębiorcy obawiają się, że sobie nie poradzą. Dotyczy to zwłaszcza małych i średnich firm, skądinąd bardzo aktywnych na lokalnych rynkach, czasem regionalnych, bywa, że także krajowym, ale przed wyjściem za granicę powstrzymuje ich niewiara we własne siły.

Polscy przedsiębiorcy mają kompleks niższości?

- Trochę może tak, ale do razu trzeba podkreślić, że zupełnie niesłusznie. Bo są dziesiątki przykładów, że kiedy te obawy zostaną pokonane i firma zdecyduje się na zaistnienie na obcym rynku, z reguły osiąga sukces. I dotyczy to nie tylko działań eksportowych, ale i inwestycji.

Jak wygląda stan polskiej przedsiębiorczości, po 25 latach wolnego rynku? Czy polski biznes ma już odpowiedni potencjał – finansowy, organizacyjny – by otworzyć się na zagraniczne rynki.

- Absolutnie tak i to pod każdym względem. Mamy ten potencjał nawet tam, gdzie byśmy się o to raczej nie podejrzewali – w obszarach technologicznych, know-how, zarządzania. Nie mamy się czego wstydzić w porównaniu z firmami z innych krajów. Można pół żartem przywołać hasło: nasi przedsiębiorcy w niczym nie ustępują zagranicznym, a nawet ich przewyższają. To dorobek owych 25 lat, imponującej aktywności naszych przedsiębiorców w tym okresie i działania w warunkach rozwiniętej konkurencji na szczeblu lokalnym.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.