Ekspert: południowo-wschodnia Europa obszarem szans dla polskich firm

Ekspert: południowo-wschodnia Europa obszarem szans dla polskich firm
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zagraniczna ekspansja to nieunikniony etap rozwoju firmy, o którym coraz częściej myślą menadżerowie i właściciele. Otrzymujemy coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich. Przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne - mówi Bartosz Marcinkowski, partner w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

Czy zainteresowanie polskich firm inwestycjami za granicą jest już wyraźnym trendem?

- Myślenie w tym kierunku jest coraz powszechniejsze wśród managerów i właścicieli firm. Często podstawę do takich przymiarek stanowią ich doświadczenia eksportowe, podsuwające pytania, w jaki sposób można być bliżej zagranicznego odbiorcy.

To nieunikniona tendencja, ale nie tak rozwinięty trend, że codziennie wprowadzamy po kilka spółek na zagraniczne rynki. Na pewno natomiast jest coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich.

Scenariusze mogą być bardzo różne. Menadżerowie firmy np. spożywczej stwierdzają - tam jest interesujący rynek surowcowy, a zarazem duża grupa konkurentów, a więc powinniśmy tam być. W innym wypadku spółka już obecna na jakimś rynku spostrzega, że tworząc na nim oddział z lokalnymi pracownikami będzie bliżej klienta, bliżej rynku, co powinno ułatwić działanie - marka będzie bardziej widoczna, lepiej postrzegana, firma będzie też mogła szybciej odpowiadać na zmiany zapotrzebowania.

Jak do tego zagadnienia podchodzą przedsiębiorcy?

- Zazwyczaj dość rozsądnie: z dużymi inwestycjami startują głównie na rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne.

Moim zdaniem, nie trzeba ścigać się z wielkimi globalnymi koncernami w Chinach czy Afryce, ale warto szukać bliżej, gdzie rynki są często nieco bardziej rozpoznane, a przynajmniej zbliżone kulturowo, czy pod względem aktualnych aspiracji. Wśród takich rynków są Słowacja, Chorwacja, Serbia, pojawiała się też Grecja czy Turcja.

Znam też przypadki inwestycji we Włoszech czy Francji, ale to nieco trudniejsze rynki, choćby ze względu na większe nasycenie produktowe. Niekiedy możliwości wykorzystania synergii, doświadczeń czy dorobku firm działających na rozwiniętych rynkach przez przejęcie takiej struktury oznacza także przejęcie, chociaż częściowe rynku. Takie możliwości się teraz ewidentnie otwierają.

Przez lata byliśmy raczej uznawani za rynek przejmowany, a nie przejmujący. Ta tendencja się zmienia?

- Myślę, że następuje pewne okrzepnięcie naszego rynku, a z drugiej strony pojawiło się, zwłaszcza w krajach południowo-wschodnich postrzeganie firm z Polski jako mogących już dzielić się doświadczeniami, mogących wprowadzać swoje inwestycje, swoje środki. Część przedsiębiorców widzi za granicą nowe szanse.

Czy to oznacza, że największe szanse zaistnienia za granicą mają te firmy, które już w Polsce mają mocną pozycję i odpowiednie zaplecze kapitałowe?

- Polska to duży rynek, więc mocna pozycja na nim oznacza, że spółka jest silna, jest poważnym uczestnikiem gry rynkowej. Wówczas może traktować zagraniczne rynki jako miejsce dalszej ekspansji.

Z mojej perspektywy interesujące są skokowe przyrosty możliwości zwiększenia grona odbiorców, wynikające z przejęć istniejących struktur zagranicznych, które czasami są obecnie w słabej kondycji. Ma południu i wschodzie Europy część firm jest obecnie w takiej sytuacji, w jakiej polskie firmy były 25 lat temu. Nowe środki i nowoczesna myśl w sferze zarządzania są tam mile widziane.

Czas kryzysu powoduje, że rynki, które do tej porty wyglądały na mocne tracą swoją stabilność, co stwarza nowe szanse. Myślę tu np. o Grecji, do której można teraz wejść znacznie łatwiej niż to było kilka lat temu. Sytuacja nie jest tam obecnie stabilna, ale według mnie członkostwo w UE stanowi gwarancję przewidywalności rynku. To samo dotyczy Chorwacji, której atrakcyjność po wstąpieniu do UE wzrosła.

Czym należy się kierować, wybierając kierunek ekspansji?

- Mimo wszystko uważam, że bliskość geograficzna ma wielkie znaczenie. Z tego powodu mam wrażenie, że modne jakiś czas temu inwestycje afrykańskie nie cieszą się takim powodzeniem i nie są tak popularne, jakby się mogło wydawać. Afryka to interesujący kierunek - wielka populacja, wielka liczba odbiorców. W Afryce Polska ma tą przewagę, że nie jest krajem kolonialnym. Przeciwnie, polskie produkty są często utożsamiane z wysoką jakością. Od przedsiębiorców oceniających afrykańskie perspektywy czasem słyszę, że dany kraj jest może bogaty i bezpieczny, natomiast mnie znamy mentalności jego mieszkańców, historii i kultury. Nie wiemy, w jaki sposób zdarzenia w tym kraju mogą się rozwinąć.

Moim zdaniem bariera kulturowa to element, który za każdym razem trzeba brać mocno pod uwagę. My zawsze bardzo mocno rekomendujemy klientom, żeby korzystali ze wsparcia lokalnych doradców, czy to prawników czy ekonomistów. Różnice kulturowe, mentalnościowe mogą mieć pierwszoplanowe znaczenie.

Rozmawiał: Piotr Myszor

Więcej na ten temat będzie można się dowiedzieć na sesji "Ekspansja zagraniczna polskiego biznesu" podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Sesję zaplanowano na 21 kwietnia 2015 r. Szczegóły wydarzenia
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ekspert: południowo-wschodnia Europa obszarem szans dla polskich firm

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!