PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GUS: deflacja w listopadzie 0,6 proc. rdr

Autor: PAP
15-12-2015 14:45
GUS: deflacja w listopadzie 0,6 proc. rdr
Fot. PTWP

Deflacja w listopadzie wyniosła 0,6 proc. rdr, a mdm ceny spadły o 0,1proc. - podał we wtorek GUS. Deflacja jest więc wyższa niż wynikało to z publikowanego na początku grudnia tzw. szybkiego szacunku GUS.

GUS w swym szybkim szacunku podał, że ceny w listopadzie spadły 0,5 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z październikiem się nie zmieniły.
"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2015 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,1 proc. (w tej samej skali zmieniły się ceny zarówno towarów, jak i usług)" - napisano we wtorkowym komunikacie.

Jak zaznaczył GUS, największy wpływ na deflację miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,4 proc.) oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,3 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,02 p. proc.

"Podwyżki opłat związanych z transportem (o 0,3 proc.) oraz mieszkaniem (o 0,1 proc.) podniosły ten wskaźnik po 0,02 p. proc." - podkreślił Urząd.

Najbardziej potaniały owoce (o 2,7 proc.), mąka (o 0,8 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,6 proc., w tym mięso drobiowe - o 1,3 proc., wieprzowe - o 0,9 proc., wędliny - o 0,4 proc., przy wzroście cen mięsa wołowego i cielęcego - o 0,3 proc.).

Tańsze niż w październiku br. były tłuszcze roślinne (o 0,6 proc.), pieczywo (o 0,4 proc.), a także artykuły w grupie "mleko, sery i jaja" (przeciętnie o 0,2 proc, w tym mleko - o 1 proc., jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne - o 0,3 proc., przy wzroście cen serów i twarogów - o 0,3 proc. oraz jaj - o 0,1 proc.).

Niższe niż w poprzednim miesiącu były ceny cukru (o 0,1 proc.). Ceny makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Więcej niż przed miesiącem płacono natomiast za warzywa i czekoladę (po 0,7 proc.) oraz tłuszcze zwierzęce i ryż (po 0,5 proc.).

Nieco podrożały ryby i owoce morza (o 0,1 proc.). Napoje bezalkoholowe potaniały w listopadzie br. przeciętnie o 0,1 proc. Obniżyły się ceny soków owocowych i warzywnych (o 0,3 proc.) oraz wód mineralnych lub źródlanych (o 0,2 proc.).

Ceny kawy pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Więcej niż w październiku br. płacono za herbatę (o 0,4 proc.) oraz kakao i czekoladę w proszku (o 0,1 proc.). Podrożały wyroby tytoniowe, o 0,2 proc., ale za to za napoje alkoholowe płacono o 0,2 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu.

W listopadzie br., taniej płaciliśmy za odzież i obuwie; odpowiednio o 0,3 proc. i 0,2 proc. mniej niż w październiku.

Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły w listopadzie br. o 0,1 proc.; podrożało też użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,1 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.