PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GUS: inflacja w lutym wyniosła rok do roku 2,2 proc.

Autor: PAP
14-03-2017 16:44
GUS: inflacja w lutym wyniosła rok do roku 2,2 proc.
Fot. Fotolia

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym wzrosły rok do roku o 2,2 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,3 proc. - podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny.

Rynek oczekiwał, że w ujęciu rok do roku ceny wzrosły o 2,1 proc., a miesiąc do miesiąca o 0,2 proc.
Jak podaje GUS w stosunku do poprzedniego miesiąca największy wpływ na inflację miały w lutym wyższe ceny żywności oraz w zakresie rekreacji i kultury. Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia.

Według GUS ceny żywności wzrosły w lutym tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,1 proc., wobec wzrostu o 1,9 proc w styczniu. Najbardziej podrożały warzywa (o 6,4 proc.), owoce (o 2,5 proc.) oraz ryż (o 1,0 proc.).

Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za tłuszcze roślinne (o 0,9 proc.), ryby i owoce morza (o 0,7 proc.) oraz artykuły w grupie "mleko, sery, jaja" (przeciętnie o 0,6 proc. więcej, w tym za jaja - o 2,1 proc.).

Droższe niż w styczniu br. były tłuszcze zwierzęce (o 0,6 proc.), mąka (o 0,5 proc.), pieczywo oraz cukier (po 0,3 proc.).

Z kolei mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za makarony i produkty makaronowe (o 0,2 proc.) oraz za mięso (przeciętnie o 0,1 proc.). W lutym ceny napojów bezalkoholowych utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Więcej niż w styczniu płacono za kakao i czekoladę w proszku (o 0,6 proc.), soki owocowe i warzywne (o 0,4proc.) oraz kawę (o 0,3 proc.). Ceny herbaty pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem.

Gus podaje, że w lutym tego roku za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 1,0 proc., a za napoje alkoholowe o 0,2 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu.

W lutym br., w związku z wyprzedażą kolekcji sezonowej, ceny obuwia obniżyły się o 2,2 proc., a odzieży - o 1,7 proc.

Ceny nośników energii były niższe niż w poprzednim miesiącu br. (przeciętnie o 0,1 proc., w tym gazu - o 0,9 proc., energii cieplnej - 0,2 proc., przy wzroście cen opału - o 0,6 proc.).

Według GUS wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r., wyniósł 2,2 proc. i podobnie jak w styczniu br. znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej.

Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wyższe ceny żywności (o 4,3 proc.), opłaty związane z transportem (o 11,2 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 1,2 proc.). Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia (o 5,5 proc.), w zakresie łączności (o 1,2 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 0,7 proc.).
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 486 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 455 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.