PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GUS: w grudniu poprawiły się nastroje konsumentów

Autor: PAP
19-12-2014 16:34
GUS: w grudniu poprawiły się nastroje konsumentów

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,4 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 12,5

Fot. Fotolia

W porównaniu z listopadem w grudniu poprawiły się nastroje konsumenckie, dotyczące zarówno sytuacji obecnej, jak i przyszłej - poinformował w piątek Główny Urząd Statystyczny. Największa poprawa dotyczy przewidywań przyszłego wskaźnika bezrobocia.

"Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,4 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 12,5. Większość składowych BWUK osiągnęła wartości wyższe niż przed miesiącem" - poinformował w komunikacie GUS.
Urząd wskazał, że poprawiły się zwłaszcza oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 4,5 pkt proc. i 3,9 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,9 pkt proc.). Spadek odnotowano jedynie dla wartości dotyczącej możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 1,6 pkt proc.).

"W porównaniu do grudnia 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,5 p. proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 4,3 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 17,9" - napisano.

GUS wskazał, że dla wszystkich składowych WWUK odnotowano wartości wyższe niż w listopadzie. Najbardziej poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 6,4 pkt proc.) oraz oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 4,5 i 3,9 pkt proc.). W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 9,6 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.

W 2014 r. BWUK ukształtował się na poziomie minus 17,0 i osiągnął wartość o 9,7 pkt. proc. wyższą niż w 2013 r. Natomiast wartość WWUK wyniosła -21,8 i była o 11,9 pkt. proc. wyższa niż w ubiegłym roku.

"Zdecydowanie największa poprawa dotyczyła przewidywań przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 22,6 pkt. proc.) oraz oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 15,3 i 12,8 p. proc.)" - dodano w komunikacie.

Od stycznia 2004 r. GUS prowadzi badanie koniunktury konsumenckiej z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W grudniu 2014 r. przeprowadzono 1 tys. 496 wywiadów w okresie od 1 do 10 grudnia (w tym 145 metodą CATI).
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.