GUS: wyraźnie gorsze nastroje konsumentów w lutym br.

GUS: wyraźnie gorsze nastroje konsumentów w lutym br.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W lutym br. nastroje konsumenckie uległy wyraźnemu pogorszeniu w porównaniu z poprzednim miesiącem - poinformował w piątek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny. Konsumenci gorzej oceniają zarówno obecne, jak i przyszłe tendencje zmian.

"Spadek odnotowano zarówno dla obu wskaźników syntetycznych, jak i wszystkich ich składowych. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 4,9 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -16,6" - podał GUS. W porównaniu do lutego 2014 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 3,5 pkt proc.

Zdaniem urzędu statystycznego największy wpływ na spadek wskaźnika BWUK względem stycznia miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 8,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,3 pkt proc.).

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 5,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -21,7" - dodał GUS. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 2,5 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

Zgodnie z komunikatem wśród składowych wskaźnika WWUK najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 7,4 pkt proc. i 6,3 pkt proc.). Przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 3,3 pkt. proc.

GUS poinformował, że od 2004 r. co miesiąc, wspólnie z NBP prowadzi badanie koniunktury konsumenckiej. Ostatnie badanie przeprowadzono w okresie 2-11 lutego, objęło ono 1490 wywiadów. Najważniejszymi wskaźnikami obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są BWUK i WWUK, które mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS: wyraźnie gorsze nastroje konsumentów w lutym br.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!