GUS: wzrósł wskaźnik koniunktury gospodarczej, nastroje konsumentów bez mian

GUS: wzrósł wskaźnik koniunktury gospodarczej, nastroje konsumentów bez mian
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W marcu wzrósł nieco syntetyczny wskaźnik koniunktury gospodarczej, natomiast nastroje konsumenckie pozostały na poziomie podobnym do lutego - poinformował w piątek GUS. Poprawiły się natomiast oceny konsumentów dotyczące przyszłej sytuacji.

"Wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej (SI) kształtuje się w marcu na poziomie nieco wyższym od odnotowanego przed miesiącem i przed rokiem. Składowe wskaźnika w zakresie przemysłu, budownictwa i handlu przyjęły wartości powyżej 100. W marcu składowe wskaźnika syntetycznego w zakresie usług i przemysłu wzrastają nieznacznie w stosunku do poziomu sygnalizowanego w poprzednim miesiącu" - poinformował urząd statystyczny w komunikacie.

GUS podał, że w skali roku w marcu wzrosły wszystkie składowe wskaźnika, z wyjątkiem składowej w handlu, której poziom jest zbliżony do odnotowanego w marcu ub. r. oraz w usługach, której poziom jest niższy. "Zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak i w skali roku, nieznacznie rośnie wskaźnik ocen diagnostycznych, natomiast wartość składowej prognostycznej pozostaje na zbliżonym poziomie" - wyjaśniono.

Według GUS pozytywnie w marcu oceniły koniunkturę z grupy "przetwórstwo przemysłowe", lepiej niż w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy. Natomiast podmioty prowadzące działalność w zakresie budownictwa od stycznia tego roku formułują coraz mniej pesymistyczne opinie na temat koniunktury.

"W ciągu ostatnich trzech miesięcy oceny z zakresu handlu hurtowego są coraz bardziej korzystne, natomiast w handlu detalicznym w marcu odnotowano optymistyczne opinie po raz pierwszy od grudnia ub. r. Podmioty należące do sekcji +transport i gospodarka magazynowa+ drugi miesiąc z rzędu oceniają koniunkturę gospodarczą pozytywnie." - napisano. Według GUS po raz pierwszy od września ub.r. optymistyczne są oceny formułowane przez przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i gastronomią.

Z badań urzędu wynika ponadto, że od początku ubiegłego roku utrzymują się korzystne oceny koniunktury zgłaszane przez dyrektorów jednostek prowadzących działalność w zakresie informacji i komunikacji. Najbardziej pozytywne opinie spośród badanych rodzajów działalności, choć gorsze niż przed rokiem, formułują jednostki z rynku finansowego i ubezpieczeniowego.

GUS podał także dane z badań koniunktury konsumenckiej. "W marcu 2015 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu, natomiast oceny dotyczące sytuacji przyszłej poprawiły się. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,2 pkt proc. niż w lutym br. i ukształtował się na poziomie minus 16,4" - poinformował urząd. W porównaniu do marca 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,6 pkt proc.

Spośród składowych wskaźnika poprawiły się zwłaszcza oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 2,8 pkt proc. i 1,1 pkt proc.). Natomiast pogorszyły się opinie dotyczące możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 pkt proc.).

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 19,5. Jednocześnie WWUK osiągnął wartość o 4,9 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

"Wzrost wartości wskaźnika był wynikiem polepszenia się ocen wszystkich jego składowych, a przede wszystkim ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 4,5 pkt proc. i 2,9 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 1,1 pkt proc.)" - poinformował GUS.

Zarówno BWUK, jak i WWUK mogą przyjmować wartości od - 100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS: wzrósł wskaźnik koniunktury gospodarczej, nastroje konsumentów bez mian

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!