PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Inwestycje zagraniczne - co dzisiaj jest w cenie?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
08-02-2017 07:05
Inwestycje zagraniczne - co dzisiaj jest w cenie?

Wjazd do Warszawy pociągu towarowego z Chin.

Fot. PTWP

Chiński inwestor kupił firmę w Polsce i myśli, żeby jej produkty wysyłać do Chin, bo tam „Made in Poland” i „Made in Europe” to marki o potężnej sile. Zachodni przedsiębiorcy poszukują zaś w Polsce partnerów do sojuszy biznesowych, ale wśród firm prywatnych, a nie państwowych - o kulisach inwestycji zagranicznych mówi Michał H. Mrożek, prezes zarządu HSBC Bank Polska.

Jak w ostatnim czasie wygląda zainteresowanie zagranicznych inwestorów polskim rynkiem? Z jakich krajów głównie pochodzą?

- Tradycyjnie z dwóch regionów. Jeden obejmuje kraje UE i tzw. bliskiej zagranicy. Drugi, to kraje pozaeuropejskie, wśród których dominują inwestorzy z USA. Wyraźnie wzrosła jednak liczba zapytań i kontaktów z krajów azjatyckich.

To efekt realizowanych przez nie strategii „szukania dalszych rynków”?

- Inwestorzy z Dalekiego Wschodu postrzegają Polskę jako swoistą bramę do rynku unijnego. Za możliwą bazę do produkcji, coraz częściej wyrobów zaawansowanych technologicznie, w celu eksportu na rynek europejski albo pod marką „Made in EU”, albo „Made in Poland”. Jak mi powiedział prezes jednej ze spółek chińskich w Polsce, ta druga marka ma większą siłę rażenia niż „Made in China”. Dlatego zainwestowali w jedną z polskich spółek farmaceutycznych.

Czyli jest to klasyczny model bezpośredniej inwestycji zagranicznej (BIZ)?

- W zasadzie tak, ale on ewoluuje. Ciekawym przykładem jest inwestycja tajskiego producenta przetwórstwa rybnego.

Przed kilku laty kupił na Pomorzu przedsiębiorstwo państwowe w tej branży. Następnie - ponieważ tu nie miało ono silnej marki, szczególnie międzynarodowej - zakupił markę na rynku trzecim, unijnym. Ona właśnie ma „dużą siłę rażenia”, bo jest kojarzona z bardzo prestiżowym produktem w tym segmencie przetwórstwa spożywczego. Połączył tę markę z polską bazą produkcyjną, aby eksportować wyroby do krajów unijnych.

Z sukcesem?

- Tak, co więcej, wraz z uruchomieniem pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku, inwestor ten zastanawia się, czy część produkcji - pod marką europejską prestiżowego produktu - eksportować produkty z Polski do Chin. Tamten rynek jest głodny nie tylko dobrych, konserwowanych produktów, ale w szczególności markowych towarów z Europy.

W dalszej części wywiadu:

• Co przyciąga do Polski inwestorów z Dalekiego Wschodu?
• Na co szczególnie są wyczuleni chińscy biznesmeni?
• W co będzie inwestować zachodni kapitał po ustaniu prywatyzacji?
• Czy robienie interesów z lokalnymi partnerami ma sens w zglobalizowanej gospodarce?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 874 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

569 507 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.