PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak stworzyć firmę działającą globalnie?

Autor: wnp.pl (Roman Wieczorkiewicz)
21-04-2015 18:14
Jak stworzyć firmę działającą globalnie?
fot. Fotolia

Drugiego dnia VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego przedstawiciele firm działających na całym świecie zastanawiali się jak stworzyć firmę działającą globalnie.

Zaproszeni prelegenci dyskusję rozpoczęli od próby zdefiniowania czym w ogóle jest firma globalna. Zdaniem Beaty Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach nadbałtyckich, obecnie inaczej postrzega się firmę globalną niż jeszcze 100 lat temu. Jak przykład podała firmę CD Projekt, która stworzyła doskonałą grę Wiedźmin, która to jest znana na całym świecie. - Jeśli CD Projekt sprzedaje na całym świecie, ale siedzibę ma i produkuje w Polsce, to czy to jest firma globalna? Moim zdaniem nie. Tak jak globalny nie jest LOT, mimo że ma połączenie na całym świecie. Globalną firmą jest natomiast DHL – mówiła Beata Stelmach.
Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl SA wymienił trzy główne cechy firm globalnych. Jego zdaniem jest to uzyskiwanie 1/3 przychodów z zagranicy, silny, rozpoznawalny brand oraz fizyczna obecność brandu na wielu rynkach. Z kolei Wojciech Wolny, prezes LGBS Polska zwrócił uwagę, że obecnie nie trzeba produkować w danym kraju aby być tam obecnym. - Dziś bardzo łatwo zostać eksporterem. Mamy ogromną łatwość komunikowania się, wiele rzeczy można zrobić zdalnie – mówił prezes Wolny.

Jednak zdaniem Beaty Stelmach sprzedaż na rynki zagraniczne to jeszcze nie świadczy, że jakaś firma jest globalna. - W dobie internetu świat nie ma granic. To, że jakieś przedsiębiorstwo działa ponadnarodowo, nie oznacza, że działa globalnie. Firma globalna wszystko ma wystandaryzowane.

Ujednolica się sieć sprzedaży, produkcji, wszystkie procesy. Inaczej postrzega się firmę, która produkuje lokalnie, a tylko sprzedaje za granicą – uważa prezes GE. Podobną opinię ma Marcin Beme, prezes Audioteka SA. - Zdobywamy kraj po kraju, język po języku. Nasze audiobooki są sprzedawane w 9 językach w 23 krajach, ale ponad 40 proc. naszych przychodów nadal jest generowanych w Polsce. Jesteśmy multilokalni, ale jeszcze nie globalni – mówi prezes Beme.

Zdaniem Macieja Końskiego, dyrektora naczelnego Centrum Analiz Strategicznych i Baz Zasobowych KGHM Polska Miedź, wyjście na nowe rynki to zupełnie nowe wyzwania. - Po przejęciu dokonanym w Chile, teraz działamy w 4 strefach czasowych, istnieje ogromna bariera kulturowa. Multikulturowość firmy to wielkie wyzwanie, ale także szansa na dyfuzję wiedzy. Wszyscy bardzo dużo uczymy się od siebie nawzajem. Organizujemy coroczne spotkania dla Top100 menadżerów z naszej firmy. Spotykają się i przez tydzień rozmawiają. To tytaniczna praca – mówi dyrektor Koński. Kwestię barier kulturowych zaznaczył także Krzysztof Kuliński, prezes Research & Engineering Center.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.