PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

K. Kacperczyk, MSZ: uczymy i rozszerzamy edukację firm o rynkach odległych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-04-2015 11:00
K. Kacperczyk, MSZ: uczymy i rozszerzamy edukację firm o rynkach odległych
Fot. PTWP

Nie należy zakładać, że ekspansja polskich firm na odległe rynki nastąpi z dnia na dzień oraz na masową skalę. To proces, który się rozpoczął i przybiera na sile. Ale należy też podkreślić, że nadal i przez wiele jeszcze lat głównymi rynkami zbytu czy inwestycji polskich firm będą kraje europejskie - mówi w rozmowie z nami Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w MSZ ds. polityki afrykańskiej, azjatyckiej i bliskowschodniej, dyplomacji publicznej i ekonomicznej.

Jak Pani Minister ocenia zmieniającą się rolę w globalnej gospodarce światowych potentatów - USA i Chin?
- Zmiany w polityce i gospodarce na świecie są dynamiczne i, niestety, często także trudne do przewidzenia. Tym niemniej cechą charakterystyczna jest spowolnienie od 2008 roku rozwoju dominujących regionów, jak UE, USA i Japonia, a stały rozwój i wzrost znaczenia gospodarek, określanych jako wschodzące.

Mam na myśli zarówno kraje BRICS, wśród których bezsprzecznie prym wiodą Chiny, jak i grupę takich krajów, jak Indie, Malezja, Wietnam, niektóre w Afryce. Ich tempo rozwoju jest niekiedy bardzo wysokie, co tylko częściowo objaśniać można niską bazą do porównań. Ale przekonuje, że poza tymi tradycyjnymi, powstają nowe centra gospodarcze.

Jak w tę zmieniającą się sytuację wpasowują się ze swoją strategią firmy europejskie?

- Niewątpliwie, nowe gospodarki wschodzące generują wyzwania konkurencyjne, bowiem firmy z Europy mają wyższe koszty działalności wynikające z wyższego poziomu płac, czy przyjętych rozwiązań np. w sferach społecznej i ochrony środowiska. Dlatego na tradycyjnych rynkach, jak np. w Afryce i Ameryce Łacińskiej tracą przewagi konkurencyjne.

Tym niemniej firmy z Europy są nadal bardziej innowacyjne i oferują bardziej zaawansowane technologie oraz wyroby. Pomagają temu programy UE, skierowane na promocję i rozwój m.in. sektora B+R i innowacji. To może i powinno być źródłem utrzymania przewagi konkurencyjnej naszych firm względem firm z Nowego Świata.

Co mogą zmienić w tym układzie negocjowane dwie umowy o wolnym handlu: USA z krajami Oceanu Spokojnego (TPP) oraz UE z USA (TTIP).

- Mogą stać się kamieniami milowymi w drodze do poważnych zmian w globalnej wymianie handlowej. Jednak ich znaczenie nie jest równoważne.

TPP zakłada m.in. połączenie dotychczasowych umów dwustronnych w jedną umowę i stworzenie rynku dla wolnej wymiany towarów i usług w rejonie Pacyfiku.

TTIP ma dużo większy zakres, a tym samym może odegrać większą rolę w światowym handlu. Wykracza przecież poza ramy tylko umowy handlowej. Wprowadza standardy tej wymiany i wiele elementów, które łączą wspólne wartości rynków w UE i USA. W ten sposób przejmuje wytyczanie regulacji, co przez lata czyniła Światowa Organizacja Handlu (WTO), a wcześniej porozumienie GATT.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.