XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce

KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gdy mówi się o e-commerce w Chinach, zawsze pojawia się aplikacja WeChat. Jednak aktywność na WeChacie nie wystarczy, aby nieznana w Chinach marka zaczęła się sprzedawać.


  • W Chinach znaczenie KOL-i (liderów opinii) jest o wiele większe niż na Zachodzie. Jest to spowodowane tym, że chińscy konsumenci w dużo większym stopniu uzależniają swoje decyzje zakupowe od rekomendacji bliskich lub innych osób, którym ufają.
  • KOL-e w Chinach mają znacznie większe bazy followersów (osób śledzących ich aktywność online), które uznają ich za wiarygodnych i wartych zaufania.
  • Co więcej, o ile na Zachodzie przyjęło się, że osoby takie prowadzą wyłącznie pośrednie działania marketingowe, w Chinach KOL-e często angażują się w bezpośrednią sprzedaż.

Warto zwrócić uwagę, że nie każda osoba, która ma znaczną liczbę obserwatorów, to Key Opinion Leader. Zasadniczą cechą KOL-i jest bycie liderem opinii, tzn. sytuacja, w której opinia tej osoby wywiera wpływ na zachowania odbiorców. Dzieje się tak przez posiadany autorytet lub częściej - przez długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami. Zazwyczaj opinia takiej osoby jest wartościowa tylko dla pewnej grupy i tylko w pewnym zakresie. KOL-e często mają swoje dziedziny, w których są wiarygodni – moda, kosmetyki, gotowanie, sport. Osoba prowadząca vloga o gotowaniu nie będzie wiarygodna, gdy przyjdzie jej sprzedać błyszczyk. Followersi cenią KOL-i za wiedzę i doświadczenie w zazwyczaj określonej kategorii.

KOL to nie wanghong

Trzeba odróżnić celebrytę (wanghong) od Key Opinion Leadera. Celebryta może być KOL-em, ale z automatu nim nie jest. Chiński internet był pełen celebrytów, niektórzy mieli nawet po 85 milionów aktywnych użytkowników, jednak nie wykorzystywali tego w celach promowania towarów bądź usług. Od 2015 r. możemy mówić o agresywnym marketingu na portalach społecznościowych, na który złożyło się szereg czynników. Przede wszystkim popularyzacja streamingu (nagrywania i udostępnienia filmów w czasie rzeczywistym), giftingu (wirtualne prezenty będące wyrazem sympatii bądź poparcia dla nagrywających), komercjalizacja KOL (opłacanie przez marki promowania danego produktu).

To w 2015 r. zaczęto wskazywać, że KOL-e zarabiają nawet po kilkaset tysięcy juanów - w ciągu kilku miesięcy z nieznanej osoby „każdy” mógł stać się celebrytą i milionerem. Dodatkowo czynnikiem napędzającym rynek marketingu online jest wysoka penetracja internetu mobilnego w Chinach oraz ilość czasu spędzana przez przeciętnego obywatela na surfowaniu po internecie za pomocą smartfona. Historie milionerów ze smartfona wywołały dwojaki efekt.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,557 złoty (PLN)

    0,129 EUR, 0,138 USD

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!