PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KRD: zagraniczni kontrahenci nie generują zatorów

Autor: PAP
11-04-2016 09:57
KRD: zagraniczni kontrahenci nie generują zatorów
Fot. Fotolia

Ponad 64 proc. przedsiębiorstw nie ma problemów z wyegzekwowaniem należności od klientów pochodzących z zagranicy - wynika z badania KRD. Na zatory płatnicze w handlu zagranicznym nie narzekają także mikroprzedsiębiorcy, którzy w Polsce są narażeni na nie najczęściej.

Z najnowszego badania "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" (dane dot. IV kw. 2015 r.), przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że nieterminowe płatności przez zagranicznych kontrahentów nie wpływają na wyniki finansowe polskich eksporterów - ośmiu na dziesięciu deklaruje, że nieuregulowane w terminie należności pochodzące z eksportu wynoszą mniej niż 10 proc. wartości wszystkich faktur wystawionych zagranicznym kontrahentom.
Wiceprezes Rzetelnej Firmy Maciej Ameljan wskazuje, że jedynie 20 proc. polskich przedsiębiorstw handlujących w Polsce nie ma żadnego problemu z egzekwowaniem należności od swoich klientów, a w przypadku handlu z klientami zagranicznymi odsetek ten jest ponad 3-krotnie wyższy (64,1 proc.). - Z jednej strony jest to wynik znacznie większej liczby transakcji zawieranych z krajowymi podmiotami. Z drugiej jednak, dane te sugerują wyraźnie większą rzetelność płatniczą zagranicznych przedsiębiorców - tłumaczy Ameljan.

Z terminową zapłatą przez zagranicznych klientów nie mają też problemu mikroprzedsiębiorstwa (firmy zatrudniające do 9 osób), które w handlu krajowym są z kolei najbardziej narażone na zatory płatnicze. Dane pokazują, że w eksporcie jest odwrotna sytuacja - im większa działalność, tym problemy są częstsze.

Ameljan wyjaśnia, że dzieje się tak, ponieważ małe firmy najczęściej współpracują z niewielką liczbą zagranicznych kontrahentów, starannie ich dobierają i mocno pilnują każdej transakcji. - Wraz z wielkością firmy rośnie również liczba partnerów, w tym również tych nierzetelnych - dodaje.

Przeterminowane należności eksportowe to zaledwie 6,6 proc. wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym. W najlepszej sytuacji są ponownie firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-49 zatrudnionych osób) - u nich wskaźnik ten wynosi odpowiednio 6,4 oraz 4,3 proc. W przypadku średnich (50-249 osób) i dużych (powyżej 249 pracowników) odsetek ten sięga już odpowiednio 10,2 oraz 9 proc.

W przypadku transakcji zawieranych w kraju wszystkie nieuregulowane w terminie płatności wynoszą ok. 21,5 proc. wartości wystawianych faktur.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.