Na sali sądowej, w sporach kredytobiorców przeciwko bankom, zdarza się, że dochodzi do kwestionowania statusu konsumenta. Prawnicy pracujący dla sektora bankowego decydują się na taki krok głównie w celu przeprowadzenia żmudnego postępowania dowodowego, a tym samym wydłużenia trwania procesu i skierowania uwagi sądu na aspekty nie mające znaczenia dla rozstrzygnięcia istoty sporu. Kim jest „konsument”? I co to znaczy, że bank kwestionuje ten status?
- Definicja „konsumenta” w polskim porządku prawnym została zamieszczona w art. 221 kodeksu cywilnego („kc”).
- Zgodnie z nią za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
- Literalne (dosłowne) brzmienie definicji nie powinno budzić większych wątpliwości oraz nie powinno pozostawiać wiele miejsca na wszelakiego rodzaju domysły. Niedoceniona jest jednak fantazja niektórych banków w dokonywaniu „frywolnej” wykładni cytowanego przepisu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kwestionowanie statusu konsumenta to ratunek banku przed przegranym procesem