Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?

Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to konieczność - wskazuje rząd. To także projekt ponad podziałami, bo potrzebę dostrzegła i pierwsze analizy zleciła poprzednia władza. Za czasów gabinetu Zjednoczonej Prawicy przedsięwzięcie zyskało polityczne wsparcie. Wątpliwości pozostały.

PPL, zarządca warszawskiego lotniska Chopina, wykazuje, że tylko przy rocznym tempie wzrostu pasażerów o 10 proc., jego terminal wyczerpie swe zdolności w 2022 r. Szybciej jeszcze barierą stanie się pozostała infrastruktura portu. Z zamówionego przez PPL raportu Arup Poland wynika, że przepustowość dróg startowych (42 starty i lądowania na godzinę) jest już "na granicy", a przepustowość środowiskowa, mierzona poziomem hałasu, doszła do skraju limitu (600 operacji na dobę).

Dobre funkcjonowanie "Chopina" można przedłużyć o kilka lat kosztem kilkuset milionów złotych (w efekcie powiększyć do 50 liczbę operacji na godzinę) oraz wyprowadzając na inne lotnisko na Mazowszu część lotów niskokosztowych i czarterowych. Jednak przy podwojeniu liczby pasażerów (co spodziewane jest już na początku lat 30.) nie będzie to już możliwe. Stołecznego lotniska nie da się aż tak rozbudować, bo brakuje terenów.

- CPK jest narzędziem globalnej konkurencji dla polskiego lotnictwa, gdzie walczymy o udział w rynku światowych, długodystansowych lotów, by Polacy zamiast wybierać zachodnie huby mogli korzystać z rodzimego i abyśmy stali się wrotami do Europy dla pasażerów z Azji - mówił Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT. - To wielka gra, która w mniejszym stopniu oddziałuje na porty regionalne.

Prezes narodowego przewoźnika stawia fundamentalne pytanie: czy LOT urośnie do 2027 roku do skali, aby wypełnić pasażerami nowe lotnisko? I odpowiada: to będzie niełatwy proces, ponieważ mamy ograniczenia w rozwoju połączeń hubowych z portu Chopina.

Tymczasem prócz starych pojawiły się nowe okoliczności, jak protesty mieszkańców dwóch gmin. Być może część z zastrzeżeń czy wątpliwości wyjaśni postępujący tok prac przygotowawczych lub dodatkowe, bardziej szczegółowe analizy.

Ale jest też kilka pytań i wątpliwości, które stawiają nie tylko krytycy projektu, ale i obserwatorzy rynku pozytywnie do niego nastawieni. Piszemy o nich w dalszej części artykułu.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Los lotniska Chopina jest przesądzony. CPK jedyną alternatywą?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!