PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paneliści EEC 2013: w Chinach każdy dostaje drugą szansę

Autor: wnp.pl
15-05-2013 13:20
Paneliści EEC 2013: w Chinach każdy dostaje drugą szansę
fot. Fotolia

Różnice kulturowe, odległość geograficzna Chin i Polski oraz bardzo wysoka konkurencyjność rynku Państwa Środka nie powinna odstraszać polskich przedsiębiorców, którzy myślą o inwestycjach w tym kraju. Wciąż jeszcze jest w nim miejsce dla polskich inwestycji i produktów. Bo w Chinach każdy ma szansę i każdy znajdzie dla siebie niszę - oceniali uczestnicy panelu "Polska na rynku chińskim. Współpraca Polski i Chin", który odbył się w ramach II Forum Współpracy Gospodarczej Unia Europejska – Chiny podczas V Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Według prof. Ryszarda Michalskiego, dyrektora Instytutu Badań Rynku Konsumpcji i Koniunktur, szansą dla polskich przedsiębiorców jest rosnąca klasa średnia, która w Chinach liczy około 350-400 mln osób. – Myślę, że klasa średnia powinna być grupą docelową, do której nasi producenci, zwłaszcza towarów konsumpcyjnych, powinni kierować swoje wysiłki – mówił Ryszard Michalski.
Zwrócił on uwagę, że chińscy konsumenci poszukują dobrej jakości żywności. Tę niszę mogłaby zająć żywność z Polski. - Od kilku lat mamy do czynienia z falą skandali z niebezpieczną żywnością. Widoczne jest zapotrzebowanie, szczególnie ze strony średniej klasy, na dobrą i bezpieczną żywność. Jednak musielibyśmy ją dostarczać w ilościach większych, niż jest w stanie to zrobić jedno przedsiębiorstwo. Stąd potrzeba tworzenia aliansów, zrzeszeń producentów, by niwelować efekt asymetrii sił i docierać z naszymi towarami do wielkich ośrodków miejskich - mówił Ryszard Michalski.

Hou Wenbo, dyrektor zarządzający Bank of China w Warszawie, zwrócił uwagę, że Chińczycy nie ufają lokalnej żywności. - Polska żywność jest bardzo dobra i to można wykorzystać. Standardy produkcji żywności w Polsce są na europejskim poziomie. Jeśli coś jest wyprodukowane w Polsce to znaczy, że spełnia wymogi europejskie, a to jest dla Chińczyków bardzo ważne. Dodatkowo, koszty wytworzenia w Polsce są niższe iż na Zachodzie Europy. Tu widziałbym szansę – mówił Hou Wenbo.

Zdaniem Tadeusza Donocika, prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, statystyka małej i średniej przedsiębiorczości w Chinach jest podobna jak w Unii Europejskiej - w Chinach tego typu firmy stanowią ponad 99 proc. liczby wszystkich przedsiębiorstw, z czego mikro i małe firmy to 97 proc. – Te liczby są podobne do europejskich statystyk. Kolejny przykład – w Europie małe i średnie firmy dają 70 proc. miejsc pracy a w Chinach 80 proc. Jeżeli mamy taki układ strukturalny firm, istnieje potencjał do współpracy – mówił Tadeusz Donocik.

Dodał, że wśród małych i średnich firm z Polski dopiero budzi się skłonność do współpracy międzynarodowej. Firmy te, stawiając pierwsze kroki na rynku chińskim, powinny postawić na współpracę z lokalnym partnerem. - Znam około 50 firm z Polski, które działają w Chinach, są to małe i mikro firmy, nie ma wśród nich średnich przedsiębiorstw. Są one albo wspólnie zarejestrowane z firmami z Hong Kongu albo działają samodzielnie, ale z 10-proc. udziałem przedstawiciela – mówił Tadeusz Donocik.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 459 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 113 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.