XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Podatek dla sieci handlowych "przedwyborczym plastrem na rany"

Podatek dla sieci handlowych "przedwyborczym plastrem na rany"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe projekty rozwiązań podatkowych wydają się być formą "przedwyborczego plastra na rany". Coś co pomysłodawcom wydaje się być sposobem na korektę asymetrii rynku jest ryzykownym elementem naszego bardzo skomplikowanego systemu prawnego i podatkowego - mówi portalowi dlahandlu.pl Dariusz Szpakowski, prezes GS Ozorków.

Pomysł opodatkowania hipermarketów przedstawił PiS. Zdaniem partii należy wprowadzić, wzorem Węgier, podatek obrotowy dla sklepów wielkopowierzchniowych, co ma dać budżetowi państwa 3 mld złotych.

Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska" w Ozorkowie analizuje przepisy dotyczące sieci handlowych z dwóch punktów widzenia.

- Z jednej strony jesteśmy konkurentem sieci posiadając własną sieć 9 sklepów, z drugiej strony, jesteśmy dostawcą pieczywa i warzyw do sieci handlowych więc współpracujemy z nimi jako partner. To pozwala bardziej racjonalnie patrzeć na działanie sieci i system prawny wokół handlu - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Dariusz Szpakowski, prezes GS Ozorków.

- Nowe projekty rozwiązań podatkowych wydają się być formą "przedwyborczego plastra na rany". Coś co pomysłodawcom wydaje się być sposobem na korektę asymetrii rynku jest ryzykownym elementem naszego bardzo skomplikowanego systemu prawnego i podatkowego. Jako dostawca sieci wiemy, że siła negocjacyjna tych organizacji pozwala wiele kosztów ich działalności przerzucać na dostawców. Tak byłoby też z nową formą obciążenia sieci. Z drugiej strony nasze sklepy są franczyzobiorcą Lewiatana i wtedy powstaje ryzyko opodatkowania ich jako składnika sieci franczyzowej. To więc powiększyłoby asymetrię zamiast ją zmniejszyć. Może jednak warto byłoby poszukać innych pomysłów na przyhamowanie rosnącej dominacji sieci (szczególnie dyskontów) dyskutując o stopniowym wdrażaniu ograniczeń pracy sieci w dni wolne. W zachodniej Europie funkcjonuje wiele systemów, które można podejrzeć i przetestować w Polsce. Ogromnym problemem w tej sprawie jest jednak brak w kraju sensownej reprezentacji branży handlu tradycyjnego. Jesteśmy rozproszeni więc nie mamy własnego głosu. Stąd możemy się tylko poużalać, że za nas rozwiązania kreują politycy. Oni jednak mają inne cele niż my - podsumowuje rozmówca dlahandlu.pl.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podatek dla sieci handlowych "przedwyborczym plastrem na rany"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!