PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Podatek od sklepów: kto uniknie płacenia? "Najwyższa stawka obejmie tylko kilka podmiotów"

Autor: PolskieRadio.pl (Krzysztof Rzyman)
26-01-2016 20:02
Podatek od sklepów: kto uniknie płacenia? "Najwyższa stawka obejmie tylko kilka podmiotów"
Fot. PTWP (Grzegorz Giereszczak)

Najwyższą stawkę podatku od sieci handlowych zapłaci zapewne tylko kilka podmiotów w skali całego kraju, uważa Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w banku BGŻ BNP Paribas.

Przy sprzedaży detalicznej na poziomie prawie 705 miliardów złotych (dane za 2014 rok) łączne wpływy z podatku w wysokości 2 mld oznaczają efektywną stawkę opodatkowania na poziomie 0,28 proc., mówi gość Polskiego Radia 24.
- To bardzo niska stawka efektywna. Można powiedzieć, że nie będzie łatwo uzyskać opodatkowanie najwyższą stawką, to może być tylko kilka podmiotów, które zostaną objęte tego typu skalą podatkową – uważa Dariusz Winek.

Kto od płacenia ucieknie?

Część podmiotów może skutecznie uniknąć nowego podatku, podkreśla ekspert.

- Podstawowy model biznesowy sprzedaży w handlu detalicznym pewnie będzie ulegał zmianie. Prawdopodobnym działaniem przedsiębiorców będzie podzielenie sieci na indywidualne, oddzielne podmioty. W związku z tym wielkość przychodów największych graczy zostanie podzielona na liczbę sklepów – uważa ekspert.

Kto tak naprawdę zapłaci?

"Najbardziej dotknięte" nową daniną mogą być sieci Auchan i Tesco. "W jakimś stopniu" Lidl, Kaufland, Carrefour, ewentualnie Biedronka. A także sieci Media Markt i Saturn.

To są te podmioty, którym w jakimś stopniu będzie najtrudniej, bo są to duże placówki handlowe – zaznacza Dariusz Winek.

Co ze sklepami internetowymi?

Nie jest pewne, czy nowym podatkiem będą obłożone sklepy internetowe. Jeśli tak, to część z nich, jak zaznacza ekonomista, może przenieść swoje siedziby poza granice Polski.

Dwie stawki cen?

Ze względu na wyższą stawkę podatku od handlu w weekendy prawdopodobnie będziemy mieć dwie stawki cen, mówi Dariusz Winek.

- Te podmioty, które będą wystawiać fakturę, pewnie będą próbowały również przenosić zaksięgowanie sprzedaży na inny dzień tygodnia. Prawdopodobnie będzie musiała być ewidencja sprzedaży dokonanej w sobotę i niedzielę – uważa gość Polskiego Radia 24.

Drożej na stacjach benzynowych?

Jak dodaje ekspert, można spodziewać się nie tylko prób unikania nowego podatku, podejmowanych przez podmioty nim objęte, ale również przerzucania kosztów z jednej strony na klientów, z drugiej na dostawców.

- W przypadku paliw sytuacja wygląda tak, że nie ma za dużej konkurencji po stronie dostawców, więc de facto w większym stopniu będziemy mieli przerzucanie na konsumentów. W przypadku takich sektorów, jak żywność, należy się spodziewać, że będzie bardzo duża konkurencja po stronie dostawców, co z kolei będzie oznaczało, że koszty będą przerzucane na nich – wyjaśnia Dariusz Winek.

Można również spodziewać się, jak mówi ekspert, wzrostu cen sprzętu RTV/AGD.

Zdaniem ekonomisty nowy podatek nie spowoduje znacznego spadku wpływów z podatku CIT.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 184 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

580 890 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.