Listopadowe dane o sprzedaży detalicznej i jej strukturze sugerują, że skłonność do dokonywania zakupów pozostaje wysoka - ocenił piątkowe dane GUS dot. sprzedaży detalicznej ekonomista Pekao Adam Antoniak. - Popyt konsumpcyjny w polskiej gospodarce pozostaje silny pod koniec roku - uważają ekonomiści PKO BP. Według nich, dane wskazują na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday.
"Listopadowe dane o sprzedaży detalicznej i jej strukturze sugerują, że skłonność do dokonywania zakupów pozostaje wysoka. Pomimo solidnych odczytów bieżących danych, perspektywy dla konsumpcji pogarszają się. Grudniowe odczyty wskaźników koniunktury konsumenckiej wskazują na pogorszenie nastrojów konsumenckich, co w kolejnych miesiącach może się przełożyć na mniejszą skłonność do dokonywania wydatków" - napisał Antoniak.
Jak podkreślił ekonomista, "jednocześnie w średniej perspektywie oczekujemy wolniejszego wzrostu płac i zatrudnienia, co przełoży się na wolniejszy wzrost siły nabywczej gospodarstw domowych i tym samym mniej dynamiczny wzrost konsumpcji prywatnej".
"Listopadowe dane wysokiej częstotliwości sugerują, że powszechnie spodziewane spowolnienie koniunktury ma jak dotychczas łagodny charakter. Oczekujemy, że w 2019 r. stopy NBP pozostaną na rekordowo niskim poziomie (1,50 proc.), a początek cyklu podwyżek stóp procentowych nastąpi w pierwszym kwartale 2020" - czytamy.
Popyt konsumpcyjny w polskiej gospodarce pozostaje silny pod koniec roku - ocenili ekonomiści PKO BP. Jak dodali, dane wskazują na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday.
"Wyhamowanie wzrostu sprzedaży w porównaniu z poprzednim miesiącem wynikało ze słabszej dynamiki sprzedaży samochodów, która spadła o 1,4 proc. r/r po wzroście o 9,7 proc. r/r w październiku prawdopodobnie napędzanym przez zmiany regulacyjne" - napisali ekonomiści PKO BP.
Ich zdaniem, w większości pozostałych kategorii przedsiębiorstw handlowych sprzedaż przyspieszyła. "Dane nie wskazują więc na negatywny efekt dodatkowego dnia niehandlowego wprowadzonego 12 listopada. Prawdopodobnie wyższa sprzedaż w dni poprzedzające święto narodowe zniwelowała mniejsze obroty 12 listopada"- ocenili.
Ekonomiści wskazali, że sprzedaż "bazowa" (po wyłączeniu samochodów, paliw i żywności) przyspieszyła w listopadzie do 12,4 proc. r/r z 11,9 proc. r/r.
"Dane wskazują w naszej ocenie na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday i pewną zmianę zwyczajów zakupowych w okresie przedświątecznym (większe znaczenie listopada kosztem grudnia)" - czytamy w komentarzu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polacy ciągle chętni do zakupów