PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polacy jeżdżą autami średnio starszymi o jedno pokolenie niż w Europie Zachodniej

Autor: Piotr Stefaniak
14-03-2019 11:00 |  aktualizacja: 14-03-2019 11:06
Polacy jeżdżą autami średnio starszymi o jedno pokolenie niż w Europie Zachodniej

Na Litwie samochody mają śrenio prawie 17 lat.

Fot. Shutterstock.com

Średni wiek samochodów osobowych w Polsce wynosi ok. 14 lat i nie obniżył się od 2016 r., pomimo wzrostu sprzedaży nowych samochodów. Bez odpowiedniej polityki państwa skazani jesteśmy na podtrzymanie tej tendencji. Powodem jest większy niż sprzedaż nowych aut import używanych, wśród których ponad połowa liczy co najmniej 10 lat.

- Na początku 2019 roku średni wiek samochodów osobowych, które zamierzali ubezpieczyć użytkownicy porównywarki Ubea.pl, był taki sam jak trzy lata wcześniej - mówi Paweł Kuczyński, prezes tego portalu.
Ten wynik jest zbieżny z rezultatami innych analiz statystycznych, w tym „Raportu branży motoryzacyjnej 2018/2019” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Uwzględniając okoliczność, że starsze roczniki samochodów emitują więcej spalin, niż nowsze, pod tym względem słabo wypadamy na tle krajów Unii Europejskiej.

Polskie samochody są starsze średnio o 5-8 lat od średniej w 10 krajach Europy Zachodniej, czyli - dzieli je co najmniej różnica jednego pokolenia i 1-2 norm emisji spalin.

Znów zaczął rosnąć import używanych samochodów

Jak wynika z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) za 2016 r., najmłodsze auta w Europie zarejestrowane były w: Luksemburgu (średnia 6,3 lata), Belgii (7,8), Danii (8,4), Wielkiej Brytanii (8,7) i Irlandii (8,8 lat).

Nieco starsze średnio roczniki występowały w: Austrii (9 lat), Niemczech (9,1), Francji (9,2), Holandii i Szwecji (odpowiednio: 9,8 i 9,9 lat).

Ponad 11 lat liczyły średnio auta w: Włochy i Finlandia (po 11,2), Słowenia (11,3 lata), Hiszpania (11,9).

Dalej są kraje o podobnie starej strukturze samochodów, jak Polska: Słowacja (13,5), Grecja (14,1), Chorwacja (14,3), Czechy (14,7), Węgry (14,9), a listę zamykają Litwa (16,9 lata) i Rumunia (16,2 lata).

- Stabilizacja średniego wieku samochodu osobowego to fakt, który powinien zwrócić uwagę polityków - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert z Ubea.pl. - W tym kontekście warto przypomnieć o podatku VAT, który mocno zwiększa koszty zakupu nowych aut i zniechęca przynajmniej część rodaków do wizyt u dealerów samochodowych.

Ameryka Trumpa wyprzedziła „zieloną” Europę w wyścigu samochodów elektrycznych


Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (7)

  • Luk 2019-03-14 12:03:59
    A co tu mędrkować. Szkoda że nie pokazali mediany, bo to lepiej zobrazowałoby sytuację - myślę, że byłaby jeszcze wyższa. Te stare auta importowane na potęgę najlepiej świadczą o dystansie zarobków do Państw zachodniej Europy. Jedyne sensowne rozwiązanie to ograniczyć import najbardziej zajechanych trupów. Spokojnie można w ramach prawa UE zakazać pierwszych rejestracji pojazdów nie spełniających normy np. Euro 2. Wtedy dwudziestoletni złom nie będzie rejestrowany, co automatycznie przesunie średnią wieku.
    • dario 2019-03-14 13:45:22
      ja sie dziwie ze juz dawno nie wprowadzono zakazu rejestracji zlomu z normami euro 3. ale od kazdego złomu panstwo ma kase na tablicach, podatkach.
  • tomawas 2019-03-14 14:38:07
    Taki niestety trend u nas pokaż się a zastaw się i większość celuje w niemieckie marki z dużymi przebiegami bo premium... W tych pieniądzach można kupić nowe i bardziej ekologiczne auta, nawet już wolałbym kupić yaris z tym napędem hybrydowym niż pchać się w drogie w utrzymaniu auta pseudo premium
    • Darek 2019-03-17 04:06:12
      Kolego, ten twój Yaris hybrydowy kosztuje 60-70 kpln a sprowadzone samochody to w sporej części auta warte <10 kpln. Czy widzisz różnicę? Poszukaj jeszcze do tego danych o średnich zarobkach w PL oraz zerknij na rozkłady jazdy komunikacji publicznej a wyjdzie Ci dlaczego Polacy "kochają" stare auta...
  • Andrzej 2019-03-14 18:33:13
    Polska to biedny kraj - umówmy się, nie ma nic gorszego niż zaklinanie rzeczywistości. Osobiście uważam to za bardzo dobry wynik patrząc na dynamikę zmian - ostatnie 20 lat
  • Roman 2019-03-17 09:35:05
    Samochód to nie smartfon, powinien trochę dłużej wytrzymać niż 2 lata.
    • Ivan 2019-03-17 20:35:19
      Ale niestety te nowe telefono-zabawki (i to flagowce po kilka tyś pln) już po roku się pierniczą.... chyba że ktoś sie cacka z tym bardziej niż z jajkiem to może wtedy wytrzyma te 2 lata... Co do samochodów to też uwazam że w Polsce powinny być przynajmniej o połowę tańsze wtedy by nie było takich starych trupów.... Ps: psują się wszystkie, zależy tylko od tego jak bardzo dostanie po pi.....dzie:(

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.146.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

31 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 168 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.