Polacy są liderami w Europie w płatnościach zbliżeniowych

Polacy są liderami w Europie w płatnościach zbliżeniowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z płatności zbliżeniowych Polacy korzystają trzy razy częściej niż inni Europejczycy, co stawia nas na pozycji lidera - wynika z badania firmy Mastercard. Wskazano również, że z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie korzysta 9 proc. Polaków i 9 proc. Litwinów.

W środę firma Mastercard opublikowała wyniki pierwszej edycji badania pt. "Masterindex - ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności". Zostało ono przeprowadzone w 23 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

"Wyniki potwierdzają, że polscy konsumenci są w pierwszym szeregu jeśli chodzi o częste zakupy online, korzystanie z płatności zbliżeniowych oraz rezerwę wobec płacenia gotówką" - podkreślono.

Jak wynika z badania Masterindex, zakupy w sieci powoli stają się już codziennością. 9 proc. ankietowanych z Polski deklaruje, że korzysta z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie. To najlepszy wynik na Starym Kontynencie, ex aequo z Litwinami. Średnia europejska wynosi 6 proc. Najwięcej badanych kupuje w sieci raz w miesiącu - w Polsce 25 proc., z kolei średnia europejska to 23 proc.

Mastercard podało, że co drugi uczestnik badania z Polski przez internet kupuje ubrania lub obuwie (51 proc.). Innymi popularnymi produktami są: książki (35 proc.), elektronika (33 proc.), kosmetyki (30 proc.) oraz sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29 proc.). Blisko co piąty Polak (17 proc.) przez internet zamawia też zakupy spożywcze. To tyle samo, ile wynosi europejska średnia. Liderami zakupów spożywczych on-line są za to Brytyjczycy - 33 proc.

W porównaniu do innych mieszkańców Starego Kontynentu, Polacy rzadziej kupują przez internet usługi turystyczne. 17 proc. z nas rezerwuje hotele (dla Europy jest to 30 proc.), a 14 proc. kupuje bilety kolejowe bądź lotnicze (29 proc. w Europie).

W raporcie poinformowano, że mimo iż e-handel szybko staje się dla polskich konsumentów codziennością, to znacznie rzadziej niż inni Europejczycy korzystamy z zagranicznych e-sklepów. 39 proc. polskich internautów dokonało takiego zakupu, a 20 proc. zrobiło to w ciągu ostatniego roku - oba wskazania plasują Polskę na ostatnim miejscu wśród krajów objętych badaniem Mastercard.

Polacy pytani, dlaczego nie robią zakupów on-line za granicą, najczęściej odpowiadali, że rodzime e-sklepy spełniają ich potrzeby (41 proc.), a 27 proc. badanych taka opcja nie przyszła do głowy. Z kolei jedna piąta respondentów (24 proc.) obawia się ryzyka związanego ze zwrotem towaru, a dla 20 proc. barierą w zagranicznych internetowych zakupach jest nieznajomość języka obcego.

Polacy płacąc za zakupy on-line najczęściej korzystają z przelewów bankowych, bez względu na to, czy kupują i płacą przez komputer (68 proc. wskazań) czy przez telefon (48 proc.).

Nasi rodacy są za to europejskimi liderami w płatnościach zbliżeniowych w tradycyjnych sklepach. Jak wykazało badanie, niemal co czwarty polski konsument (23 proc.) dokonuje ich codziennie lub prawie codziennie - jest to wynik aż ponad 3-krotnie większy niż średnia europejska. Kolejne 40 proc. Polaków ankietowanych przez Mastercard płaci zbliżeniowo co najmniej raz w tygodniu - to ponad 2-krotnie więcej niż w Europie.

"Popularność transakcji zbliżeniowych jest związana z powszechnością kart i terminali płatniczych, które obsługują tę formę płatności. 85 proc. polskich respondentów deklaruje, że ich karta płatnicza posiada funkcję zbliżeniową, podczas gdy średnia europejska wynosi 43 proc." - dodano.

Jak wynika z badania Mastercard, Polacy wydają się też mniej "uzależnieni" od gotówki niż pozostali mieszkańcy Starego Kontynentu. 39 proc. badanych deklaruje, że woli płacić gotówką, a 31 proc., że zawsze ma gotówkę w portfelu. Dla Europy ta średnia wynosi odpowiednio 47 proc. i 37 proc.

Ponad połowa polskich respondentów posiada jedną kartę płatniczą (58 proc. odpowiedzi), rzadziej dwie (28 proc.), bądź trzy lub więcej (15 proc.). Jeśli chodzi o ich rodzaje, to polscy konsumenci najchętniej korzystają z kart debetowych (78 proc.) i pod tym względem nieznacznie wyprzedzamy Europę (średnia 76 proc.). Pytani o powody, dla których korzystają z kart debetowych, Polacy częściej niż inni Europejczycy zwracają uwagę na szybkość płacenia kartą (53 proc.), niechęć do wypłat z bankomatu (49 proc.) i wady płacenia gotówką oraz otrzymywania reszty (42 proc.).

Badanie wykazało, że w porównaniu do innych Europejczyków, polscy ankietowani rzadziej korzystają z kart kredytowych - 30 proc. względem 39 proc. w Europie.

"Karta kredytowa jest postrzegana przez Polaków raczej jako +opcja awaryjna+. Takie podejście wynika m.in. z ogólnej niechęci polskich konsumentów do kupowania na kredyt (51 proc. wskazań), a także poglądu, że debet jest +złem koniecznym+ (44 proc.). Polacy, którzy już zdecydują się korzystać z karty kredytowej, cenią w niej przede wszystkim możliwość odłożenia płatności w czasie (36 proc.) i możliwość dokonania nieplanowanego wcześniej zakupu (32 proc.)" - wyjaśniono w badaniu.

Badanie Mastercard zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej na grupie respondentów w wieku od 18 do 64 lat, którzy posiadali kartę płatniczą lub rachunek bankowy. Wielkości badanych grup różniły się w zależności od kraju i wynosiły od 855 do 3439 uczestników. Łączna liczba ankietowanych wyniosła blisko 43 tys. osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polacy są liderami w Europie w płatnościach zbliżeniowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!