Ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy, zakłada projekt ustawy autorstwa Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który trafił do konsultacji publicznych. Ma on wspierać innowacyjne technologie i rozwój przemysłu kreatywnego.
- Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych
- Powodami przygotowania projektu ustawy jest nim m.in. zapobieganie emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy do tego segmentu.
- Wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, a prognoza na rok 2019 zakłada wzrost do 2,23 mld zl.
Z ulgi mógłby skorzystać każdy producent kulturowej gry wideo, czyli takiej, która wykorzystuje „polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórcze lub innowacyjny charakter”.
Propozycje
Wsparcie nie będzie przyznawane na gry o charakterze: reklamowym lub promocyjnym, hazardowe, zawierające treści pornograficzne oraz nieprzeznaczone do komercyjnej dystrybucji.Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych.
O wsparcie mógłby się ubiegać producent, który wprowadził do dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała na rynku przez co najmniej 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o ulgę.
Powody wsparcia
Wiceminister kultury Paweł Lewandowski wyjaśnił, że projekt ustawy skierowany jest do „wszystkich twórców gier wideo, którzy w jakikolwiek sposób chcieliby skorzystać z polskiego potencjału kulturowego, np. zabytków, muzyki, aktorów, producentów itd., a także do każdego producenta gry wideo, który chce tworzyć ją w Polsce i chce tam zawrzeć jakikolwiek element polskości”. Takim elementem polskości jest np. zatrudnienie polskich pracowników.Minister może przyznać jedno wsparcie finansowe związane z produkcją kulturowej gry wideo. Jeżeli kilku przedsiębiorców złożyłoby wniosek o wsparcie finansowe wspólnie, to koszt będzie mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany jedynie przez jednego z tych przedsiębiorców.
Tłumacząc powody przygotowania projektu wiceminister powiedział, że jest nim m.in. zapobieganie emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy, żeby „budowali polski produkt narodowy”.
Mateusz Morawiecki: chcemy pomóc polskiej branży gamingowej
Wiceminister zauważył, że „jedną z nisz polskiej gospodarki są przemysły kreatywne, w tym sektor gier komputerowych. Dlatego tworzenie przyjaznych warunków do ich dalszego rozwoju jest częścią rozwoju Polski na kolejne kilkadziesiąt lat”.
Ocena środowiska
Stan Just, członek zarządu Stowarzyszenia Polskie Gry i Europejskiej Federacji Twórców Gier, powiedział, że środowisko z zadowoleniem przyjęło informację o skierowaniu do konsultacji publicznych projektu ustawy.„Cieszy nas, że proponowany w ustawie nowy instrument wsparcia wychodzi naprzeciw wielokrotnie zgłaszanemu przez przedstawicieli branży postulatowi wprowadzenia w Polsce ulgi podatkowej dla producentów gier wideo. Przykłady podobnych rozwiązań, które od lat z powodzeniem funkcjonują m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii, pokazują, że jest to jedna z najbardziej skutecznych form wsparcia, realnie wpływająca na wzmocnienie konkurencyjności danego rynku w regionie” – podkreślił Just.
Według niego, twórcy skorzystają z ulgi podatkowej, ale „kolejną, istotną zaletą tego instrumentu jest brak limitu liczby kwalifikowalnych projektów. Jeśli projekt spełni określone w ustawie wymagania, producent będzie uprawniony do ulgi - nie musi tutaj konkurować o ograniczony budżet z innymi”.
W związku z czym będzie to mechanizm użyteczny dla podmiotów na różnym etapie rozwoju, na czym szczególnie zależało Stowarzyszeniu Polskie Gry, dodał Just.
W jego ocenie, w długiej perspektywie wprowadzenie ulgi podatkowej w połączeniu z już dostępnymi w Polsce formami wsparcia dla producentów gier (np. ulga B+R, IP BOX czy GameINN) „może przyczynić się do znaczącego wzmocnienia pozycji Polski w Europie jako atrakcyjnego miejsca do tworzenia gier wideo”.
Rynek
Produkcja gier wideo staje się w ostatnich latach jednym z kluczowych i najszybciej rozwijających się w sektorów kultury i sektorów kreatywnych na świecie. Budżety produkcyjne i promocyjne największych i odnoszących globalne sukcesy gier wideo już teraz porównywalne są z budżetami najdroższych produkcji filmowych.Wartość światowego rynku gier wideo w roku 2017 szacowano na blisko 110 miliardów USD. Według prognoz, w 2030 r. zbliży się ona do 130 miliardów USD, podkreślono w projekcie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo.
Wynika z niego, że wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, a prognoza na rok 2019 zakłada wzrost do 2,23 mld zl.
„Polska branża gier wideo rozwija się bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie, generując 0,1 polskiego PKB, podczas gdy w przodujących pod tym względem krajach, takich jak np. Japonia, Korea Południowa czy Chiny, wartość ta była nawet 2-3 razy większa" - zaznaczono w projekcie.
Jeden z największych polskich producentów gier CD Projekt, według danych na koniec 2017 r., na całym świecie sprzedał 33 mln kopii gier z serii Wiedźmin (Wiedźmin, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Wiedźmin 3: Dziki Gon). Na koniec III kwartału 2017 r. zysk brutto ze sprzedaży Wiedźmina 3 wraz z dodatkami (Serce z Kamienia i Krew i Wino) wyniósł 1 mld zł.
Andrzej Sapkowski domaga się 60 mln zł od CD Projekt
MKiDN przewiduje, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska może być dużym graczem w przemyśle kreatywnym