Polska może być dużym graczem w przemyśle kreatywnym

Polska może być dużym graczem w przemyśle kreatywnym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy, zakłada projekt ustawy autorstwa Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który trafił do konsultacji publicznych. Ma on wspierać innowacyjne technologie i rozwój przemysłu kreatywnego.

  • Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych
  • Powodami przygotowania projektu ustawy jest nim m.in. zapobieganie emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy do tego segmentu.
  • Wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, a prognoza na rok 2019 zakłada wzrost do 2,23 mld zl.


 

Z ulgi mógłby skorzystać każdy producent kulturowej gry wideo, czyli takiej, która wykorzystuje „polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórcze lub innowacyjny charakter”.

Propozycje

Wsparcie nie będzie przyznawane na gry o charakterze: reklamowym lub promocyjnym, hazardowe, zawierające treści pornograficzne oraz nieprzeznaczone do komercyjnej dystrybucji.

Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych.

O wsparcie mógłby się ubiegać producent, który wprowadził do dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała na rynku przez co najmniej 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o ulgę.

Powody wsparcia

Wiceminister kultury Paweł Lewandowski wyjaśnił, że projekt ustawy skierowany jest do „wszystkich twórców gier wideo, którzy w jakikolwiek sposób chcieliby skorzystać z polskiego potencjału kulturowego, np. zabytków, muzyki, aktorów, producentów itd., a także do każdego producenta gry wideo, który chce tworzyć ją w Polsce i chce tam zawrzeć jakikolwiek element polskości”. Takim elementem polskości jest np. zatrudnienie polskich pracowników.

Minister może przyznać jedno wsparcie finansowe związane z produkcją kulturowej gry wideo. Jeżeli kilku przedsiębiorców złożyłoby wniosek o wsparcie finansowe wspólnie, to koszt będzie mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany jedynie przez jednego z tych przedsiębiorców.

Tłumacząc powody przygotowania projektu wiceminister powiedział, że jest nim m.in. zapobieganie emigracji polskich firm tworzących grafikę komputerową oraz przyciąganie producentów i twórców z zagranicy, żeby „budowali polski produkt narodowy”.

Mateusz Morawiecki: chcemy pomóc polskiej branży gamingowej

Wiceminister zauważył, że „jedną z nisz polskiej gospodarki są przemysły kreatywne, w tym sektor gier komputerowych. Dlatego tworzenie przyjaznych warunków do ich dalszego rozwoju jest częścią rozwoju Polski na kolejne kilkadziesiąt lat”.

Ocena środowiska

Stan Just, członek zarządu Stowarzyszenia Polskie Gry i Europejskiej Federacji Twórców Gier, powiedział, że środowisko z zadowoleniem przyjęło informację o skierowaniu do konsultacji publicznych projektu ustawy.

„Cieszy nas, że proponowany w ustawie nowy instrument wsparcia wychodzi naprzeciw wielokrotnie zgłaszanemu przez przedstawicieli branży postulatowi wprowadzenia w Polsce ulgi podatkowej dla producentów gier wideo. Przykłady podobnych rozwiązań, które od lat z powodzeniem funkcjonują m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii, pokazują, że jest to jedna z najbardziej skutecznych form wsparcia, realnie wpływająca na wzmocnienie konkurencyjności danego rynku w regionie” – podkreślił Just.

Według niego, twórcy skorzystają  z ulgi podatkowej, ale „kolejną, istotną zaletą tego instrumentu jest brak limitu liczby kwalifikowalnych projektów. Jeśli projekt spełni określone w ustawie wymagania, producent będzie uprawniony do ulgi - nie musi tutaj konkurować o ograniczony budżet z innymi”.

W związku z czym będzie to mechanizm użyteczny dla podmiotów na różnym etapie rozwoju, na czym szczególnie zależało Stowarzyszeniu Polskie Gry, dodał Just.

W jego ocenie, w długiej perspektywie wprowadzenie ulgi podatkowej w połączeniu z już dostępnymi w Polsce formami wsparcia dla producentów gier (np. ulga B+R, IP BOX czy GameINN) „może przyczynić się do znaczącego wzmocnienia pozycji Polski w Europie jako atrakcyjnego miejsca do tworzenia gier wideo”.

Rynek

Produkcja gier wideo staje się w ostatnich latach jednym z kluczowych i najszybciej rozwijających się w sektorów kultury i sektorów kreatywnych na świecie. Budżety produkcyjne i promocyjne największych i odnoszących globalne sukcesy gier wideo już teraz porównywalne są z budżetami najdroższych produkcji filmowych.

Wartość światowego rynku gier wideo w roku 2017 szacowano na blisko 110 miliardów USD. Według prognoz, w 2030 r. zbliży się ona do 130 miliardów USD, podkreślono w projekcie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo.

Wynika z niego, że wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, a prognoza na rok 2019 zakłada wzrost do 2,23 mld zl.

„Polska branża gier wideo rozwija się bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie, generując 0,1 polskiego PKB, podczas gdy w przodujących pod tym względem krajach, takich jak np. Japonia, Korea Południowa czy Chiny, wartość ta była nawet 2-3 razy większa" - zaznaczono w projekcie.

Jeden z największych polskich producentów gier CD Projekt, według danych na koniec 2017 r., na całym świecie sprzedał 33 mln kopii gier z serii Wiedźmin (Wiedźmin, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Wiedźmin 3: Dziki Gon). Na koniec III kwartału 2017 r. zysk brutto ze sprzedaży Wiedźmina 3 wraz z dodatkami (Serce z Kamienia i Krew i Wino) wyniósł 1 mld zł.

Andrzej Sapkowski domaga się 60 mln zł od CD Projekt

MKiDN przewiduje, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska może być dużym graczem w przemyśle kreatywnym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!