PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porozumienie szefów UOKiK i KNF w sprawie „tajemniczego klienta”

Autor: PAP
23-06-2016 14:35

Szefowie UOKiK i KNF podpisali w czwartek aneks do porozumienia między obiema instytucjami, rozszerzający współpracę m.in. w dziedzinie tzw. "tajemniczego klienta". Chodzi o taką sytuację, gdy urzędnik wcielając się w klienta sprawdza czy usługa nie narusza interesów konsumentów.

Z komunikatu wynika, że w myśl porozumienia między prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Markiem Niechciałem a przewodniczącym Komisji Nadzoru Finansowego Andrzejem Jakubiakiem obie instytucje będą ze sobą współdziałały w przypadku prowadzenia przez prezesa UOKiK postępowania w sprawie naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez podmioty nadzorowane przez KNF.
Może to być np. związane z "proponowaniem konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom konsumentów lub są proponowane w sposób nieadekwatny do ich charakteru".

"KNF będzie mogła brać udział w przygotowaniu czynności kontrolnych w szczególności poprzez przekazywanie Prezesowi UOKiK informacji uzasadniających stosowanie przez przedsiębiorcę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz uzasadniających zastosowanie czynności kontrolnych" - głosi komunikat KNF.

Współpraca będzie dotyczyć m.in. "tajemniczego klienta", czyli procedur wprowadzonych w życie nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie 17 kwietnia br.

"Tajemniczy klient", to wydelegowana przez Urząd osoba, która będzie mogła sprawdzić sposób oferowania produktu czy usługi, co ułatwi UOKiK zebranie materiału dowodowego w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W myśl ustawy Urząd będzie mógł skorzystać z tego rozwiązania tylko za zgodą sądu i nie będzie mógł stosować prowokacji, a jedynie będzie mógł sprawdzić sposób oferowania produktu lub usługi, a także procedurę zawierania umowy.

"Tam gdzie zajdzie prawdopodobieństwo nieuczciwej sprzedaży i w związku z tym prowadzone będzie postępowanie przez UOKiK, pracownicy urzędu będą mogli wcielić się w rolę klienta takiej instytucji i zobaczyć, czy rzeczywiście przestrzega ona standardów. Chciałbym podkreślić, ze nie będziemy stosowali tego narzędzia jako prowokacji. Będą musiały płynąć sygnały od rzeczników konsumentów, od samych konsumentów czy innych instytucji, że ta sprzedaż jest nieuczciwa. Wymagana będzie też zgoda sądu na przeprowadzenie takiej operacji" - tłumaczył tę procedurę w wywiadzie dla PAP były prezes UOKiK Adam Jasser.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 966 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.