PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski mówi o obawach związanych z fuzją Orlenu i Lotosu

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
01-10-2018 09:50 |  aktualizacja: 01-10-2018 09:52
Prezes BP w Polsce Bogdan Kucharski mówi o obawach związanych z fuzją Orlenu i Lotosu

Nasze placówki są stacjami wysokoobrotowymi, nigdy nie orientowaliśmy naszego rozwoju w Polsce na liczbę stacji - mówi Bogdan Kucharski, prezes BP w Polsce

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Zamierzamy jasno artykułować nasze obawy i postulaty, przy spełnieniu których fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos nie powinna zaszkodzić konkurencyjności rynku. To jest do zrobienia, co pokazują przykłady z Europy - mówi w rozmowie z WNP.PL Bogdan Kucharski, prezes polskiego oddziału BP.

Głośnym echem odbiła się Pańska niedawna wypowiedź, której sens można streścić w ten sposób, że konsolidacja PKN Orlen i Grupy Lotos może mieć negatywne konsekwencje dla krajowego rynku paliw. Jakie zagrożenia z tym związane uważa Pan za najistotniejsze?

- Najważniejsze na rynku jest zapewnienie konkurencji. W obliczu potencjalnego połączenia tych dwóch podmiotów siłą rzeczy będzie mniej konkurentów na rynku, więc realną konsekwencją jest potencjalne ograniczenie konkurencji. Nie odbieramy rzecz jasna żadnym podmiotom prawa do chęci konsolidacji, natomiast jasno wyrażamy nasze obawy z tym związane.

Jest co najmniej kilka potencjalnych źródeł zagrożeń. Po pierwsze w przypadku ewentualnego połączenia nowa spółka kontrolowałaby 100 proc. mocy produkcyjnych w Polsce. De facto ten produkcyjny monopol wykraczałby również poza Polskę, na Litwę i Czechy, co tworzyłoby monopol w całym regionie.

Drugie zagrożenie ma związek z dostępem do infrastruktury, czyli terminali paliwowych i rurociągów. Obecnie sytuacja wygląda tak, że 95 proc. pojemności magazynowych na paliwa jest kontrolowane przez trzy podmioty powiązane właścicielsko ze Skarbem Państwa: Orlen, Lotos i PERN. Po połączeniu będziemy mieli do czynienia z jeszcze większym skupieniem tej infrastruktury w jednym ręku, czego się obawiamy.

Trzecim elementem całej układanki jest rynek detaliczny. Połączone firmy kontrolowałyby ponad 40 proc. tego rynku, co dla konkurencji na pewno nie jest zdrowe i jasno artykułujemy tu nasze wątpliwości.

Natomiast wydaje mi się, że ewentualne połączenie można przeprowadzić w taki sposób, żeby konkurencyjność rynku została zachowana, co jest potrzebne, aby końcowy klient na tym nie ucierpiał.

Przedstawiciele Orlenu i Lotosu racjonalnie wypowiadają się o synergiach kosztowych i przychodowych z takiego połączenia, o możliwościach rozwoju petrochemii i to są wszystko dobre powody, ale brakuje mi w tych wypowiedziach zapewnienia, że inne podmioty nadal będą mogły swobodnie konkurować, a na końcu nie ucierpi klient detaliczny.

W dalszej części rozmowy czytaj m.in.:

  • Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby konsolidacja Orlenu i Lotosu nie naruszała konkurencji;
  • Co dalej ze spółką Lotos-Air BP po zmianach własnościowych gdańskiego koncernu;
  • Czy BP przejmie stacje, które Orlen będzie musiał sprzedać;
  • Ile będzie stacji BP w Polsce na koniec 2018 i 2020 roku;
  • Jakie są losy wspólnego projektu z siecią supermarketów "Piotr i Paweł";
  • Dlaczego sieci stacji Moya i Avia rozwijają się dziś szybciej niż BP.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (27)

  • gopher 2018-10-01 10:11:20
    hahaha widac ze zachodnim koncernom nie widzi sie budowa nowego duzego konkurenta na rynku
    • pis-mac 2018-10-01 15:36:21
      Jak będziesz drążył temat to zobaczysz że obie wspaniałe SSP są zerem jeśli chodzi o autonomię technologiczną. A ile Ci wyjdzie jak dodasz zero do zera? W dzisiejszych warunkach nikt się z takimi nie liczy. Jedyne co Ci zostało to stara śpiewka - biją naszych.
  • lok 2018-10-01 10:16:15
    Ciekawe jaki jest udział rynku BP na innych rynkach, w Wielkiej Brytanii na przykład... Jestem za połączeniem petrochemii! Produkty łatwo transportować i w branży rządzą ogromne firmy. W przypadku energetyki (ENERGA PGE ENEA TAURON) podział rynku Polski na mniejsze podmioty jest bardzo wskazany
  • niedowiarek 2018-10-01 11:38:52
    Bawią mnie "obawy" pana niewątpliwie wybitnego menadżera rynku paliwowego, biorącego od globalnego koncernu wysokie apanaże. Jakoś trudno mi uwierzyć że BP NIE SKORZYSTA na drastycznym wzroście cen dyktowanych przez monopolistę Orlen/Lotos. Jakoś nie chce mi się wierzyć, że skoro dzisiaj paliwa na stacjach BP są średnio o 10 groszy droższe niz na Orlenie, to nagle po fuzji BP zostanie zmuszone do drastycznej OBNIŻKI cen. Panie menago - niech pan nie wciska ciemnemu polactwu bzdur!
  • gliwice2009 2018-10-01 11:48:05
    Monopolizacja nie służy odbiorcom to rzecz pewna. Natomiast służy uczestnikom paramonopolu czy oligopolu. Trzeba być krótkowzrocznym żeby nie widzieć, że do czasu. Polecam przykład Wenezueli - tam działa wyłącznie państwowy monopol. ( mają oszczędności: na transporcie, inwestycjach, wykorzystaniu mocy produkcyjnych, nie musza się reklamować itd)
    • PRZEMYSŁAW 2018-10-01 18:46:26
      człowieku a czy ty widziałeś gdzieś na świecie dwie firmy jednego właściciela konkurujące ze sobą?
      • Mir 2018-10-02 12:23:16
        Np producenci wózków widłowych Linde i Stihl. Jeden właściciel
      • gliwice2009 2018-10-03 09:54:23
        Firma Orlen i Lotos są faktycznie w jednych rękach. Ale taka sytuacja dla konsumenta jest bardziej korzystniejsza niż jak nastąpi fuzja. Konkurencja między tymi firmami jest ograniczona, ten sam minister wydaje polecenia itd. Nie mniej jednak to dwa podmioty, dwa zarządy, które chcąc nie chcąc są w kolizji rynkowej a to znaczy, że muszą trochę popracować nad klientem. Jest to dalekie od konkurencji ale bliżej niż jeśli to będzie jedna spółka.
      • gliwice2009 2018-10-03 10:14:02
        Podam dwa skrajne przykładny: Peugeot 208 i Nissan Micra ( własność prywatna rynek mocno konkurencyjny) i drugi przykład z naszego kraju Huta Stalowa Wola i Bumar Łabędy ( właściciel państwowy, odbiorca jest jednocześnie właścicielem, rynek kontrolowany w 100%)
      • gliwice2009 2018-10-03 10:17:47
        Pomyliłem Renault z Peugeot.
      • jjm 2018-10-05 09:36:08
        @ mir I @ gliwice2009 Tylko te produkty (wózki czy samochody) ze sobą nie konkurują bo są adresowane do różnych klientów - inna grupa docelowa itp. Ze stacjami Orlen i Lotos też tak może być. Orlen też budował nową tanią markę Bliska. Odróżnijcie różne marki produktów (adresowane do innych klientów) od konkurowania ze sobą. I przykład AUDI, VW, Skoda - jeden właściciel tego samego produktu a każda marka w inne cenie, dla innych odbiorców.
  • PRZEMYSŁAW 2018-10-01 18:43:41
    to jakieś jaja, czyżby wnp.pl to też niemiecki polskojęzyczny dziennik. Kto to mówi przedstawiciel koncernu BP kilkakrotnie większego od lotosu i Orlenu. ciekawe, że 100% przerobu ropy posiada Łukoil w Bułgarii i Rumunii i nikt nie protestuje, na Węgrzech jest jedna firma MOL, w Austrii OMV i nikt nie podnosi tych bzdurnych zarzutów a w ustach BP to już kuriozum
    • Przemyślida 2018-10-02 09:33:35
      To czemu jeszcze mieszkasz w tym kraju gdzie stosuje się banalne reguły klasycznej ekonomii. Popłyń pod prąd i wyjedź na Ukrainę lub do Bułgarii. Jest tam dużo wolnego miejsca bo kto może wyjeżdża z tych rajów. Jak się odpowiednio zareklamujesz to zostaniesz tam celebrytą którego będą wszędzie pokazywać.
    • gliwice2009 2018-10-03 09:59:18
      Nikt na forum nie napisał, że BP to firma, która nie dąży ( czasem bardzo skutecznie) do monopolu. Pytanie jest takie: czy rynek ma być konkurencyjny, czy ma być oligopol czy monopol ? Przypomnę tylko że monopol w Polsce juz był, nazywał się CPN - brut, smród, słaba sieć, chamstwo, przyjęcie towaru, czynne do 17.00, itd.
      • Monopol XD 2018-10-04 08:51:19
        Aha, czyli lepszy zagraniczny monopol niż swojski, bo na CPN był brud.
      • gliwice2009 2018-10-04 09:31:37
        Rozumiem, że zakładasz, że decyzja o monopolu jest jedyną, tylko pytanie czy ten monopol będzie ulokowany w Płocku czy w Gdańsku, czy w Warszawie, czy za granicą. Faktycznie z tej mozaiki najbardziej bezwzględni i wyrachowani to ludzie z krajów kolonialnych i oczywiście z Warszafki. Może Gdańsk jest najmniej zepsuty ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.93.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

24 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 157 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.