Przez akcyzę i podatki zdrowotne maleje eksport polskiej wódki

Przez akcyzę i podatki zdrowotne maleje eksport polskiej wódki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. producenci wysłali za granicę 9 proc. mniej wódki niż w ubiegłym roku. Spadła też wartość eksportu o 1 procent.


Winne są podwyżka akcyzy i podatek zdrowotny na Węgrzech - mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Są dwie podstawowe przyczyny, jedną z nich jest podwyżka akcyzy w 2014 roku o 15 proc., która spowodowała, że producenci mają mniej pieniędzy. To sprawia, że mniej mogą inwestować, a eksport buduje się po przez inwestycje. W rezultacie obserwujemy spadek wartości eksportu. Drugą zaś przyczyną jest to co się stało na Węgrzech. Węgry do zeszłego roku były trzecim co do wielkości rynkiem eksportowym dla polskich produktów. W tym roku wprowadzono podatek zdrowotny, w przypadku napoją alkoholowych to jest 35 proc. do 45 proc., czyli to jest 70 proc. wartości akcyzy, czyli bardzo dużo - mówi gość.

Podatek dotknął tylko eksporterów

Jednak podatkiem nie objęto lokalnych likierów ziołowych i okowit. Przełożyło się to na podwyżki cen zagranicznych produktów. - Nie jest to powiedziane wprost. Natomiast jest to podatek, który dyskryminuje importowe produkty, w tym polską wódkę. Nasz eksport na Węgry spadł o połowę. W zeszłym roku wynosił 1,5 mln litrów wódki, w tym roku to jest niewiele powyżej 700 tys. litrów - wylicza rozmówca.

Trudny rozwój branży

W efekcie spada rentowność przemysłu spirytusowego, która jest najniższa w sektorze alkoholowym. A to utrudnia rozwój. Branża obawia się, że może stracić pozycję lidera na europejskim i światowym rynku-mówi Leszek Wiwała. - To jest bardzo duże zagrożenie. Biorą pod uwagę, że dwa lata temu w Stanach Zjednoczonych polska wódka przeskoczyła rosyjską, mieliśmy bardzo dobre perspektywy. Okazało się, że Polacy chcieliby eksportować więcej, ale do tego potrzeba stałej polityki podatkowej, bo tego typu inwestycje są długofalowe - mówi.

Tymczasem powinniśmy postrzegać ją jako markę i produkt eksportowy, na którym można zarobić.

Polska jest największym w Europie i czwartym na świecie producentem wódki. Główne rynki eksportowe to Stany Zjednoczone i Francja. Polskie marki docierają też do bardziej odległych miejsc jak Singapur, Hongkong czy Chile, ale ich obecność w krajach wschodzących jest wciąż dużo niższa niż potencjał tych rynków.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przez akcyzę i podatki zdrowotne maleje eksport polskiej wódki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!