Choć do Amazona trafia 52,4 proc. wydatków na zakupy online w USA, większość produktów pod własnymi markami koncernu to sprzedażowe niewypały, a dotyczące go obawy są przesadzone - wynika z raportu EMarketera przytaczanego przez agencję Bloomberga.
Czytaj też: Amazon proponuje ekologiczną dostawę tylko raz w tygodniu
Jak przypomniała agencja Bloomberga, według wrześniowych badań Kantar Media marka AmazonBasic pojawia się w pierwszej trójce wyników na Amazonie w ponad połowie przypadków wyszukiwania słów kluczowych powiązanych z bateriami - częściej niż Energizer i Duracell. Przytaczane przez agencję badanie 1010data z 2016 r. wykazało z kolei, że firma Jeffa Bezosa kontrolowała 94 proc. całkowitej sprzedaży internetowej baterii. Z tego samego roku pochodzi artykuł Bloomberga poświęcony przypadkowi producenta stojaków laptopowych, których sprzedaż załamała się po wprowadzeniu w ramach AmazonBasic podobnego akcesorium w blisko dwukrotnie niższej cenie.
Firma analityczna TJI Research oszacowała, że koncern Jeffa Bezosa sprzedaje na swojej platformie produkty ponad 550 marek własnych oraz zewnętrznych, ale dystrybuowanych wyłącznie za jej pośrednictwem. Pod markami własnymi Amazona sprzedawane są m.in. baterie, przybory higieniczne, ubrania, meble i przekąski. Bloomberg wskazał, że większość marek Amazona trafiła do sprzedaży w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak zauważyła agencja, rozległość oferty, a także możliwości jej promowania i konkurowania z towarami zewnętrznych sprzedawców na platformie wzbudzają obawy prawodawców i organów antymonopolowych na całym świecie.
Amerykańska senator Elizabeth Warren wskazała w marcu przypadek Amazona jako jeden z argumentów na rzecz podzielenia największych spółek technologicznych. W Austrii sprzedawcy jeszcze w grudniu złożyli przeciwko koncernowi skargę antytrustową. Pozycję rynkową platformy badają również Komisja Europejska i niemieckie biuro ochrony konkurencji.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Raport: większość produktów Amazona to sprzedażowe niewypały