Repolonizujemy, gdzie to możliwe, nie ma wyprzedaży państwowego majątku - mówi Maciej Małecki

Repolonizujemy, gdzie to możliwe, nie ma wyprzedaży państwowego majątku - mówi Maciej Małecki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przerwaliśmy wyprzedaż majątku narodowego i przeprowadziliśmy największą od 1989 roku reformę nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem skarbu państwa. Korekty po blisko dwóch latach funkcjonowania ustawy z 2016 roku o zasadach zarządzania mieniem państwowym są czymś naturalnym - mówi poseł PiS Maciej Małecki przewodniczący Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.

  • Dzisiaj nie ma mowy o wyprzedaży majątku państwowego, a tam, gdzie to możliwe i zasadne, dokonujemy repolonizacji - mówi Maciej Małecki.
  • Dane wskazują, że większość spółek się rozwija, ale oczywiście tym, które są w gorszej sytuacji ekonomicznej, chcemy mądrze pomagać, aby wyszły na prostą - wyjaśnia.
  • Zdaniem posła obecny model nadzoru nad energetyką, zarówno w obszarze właścicielskim, jak i regulacyjnym, jest właściwy. Polityka energetyczna jest podporządkowana interesom gospodarczym w każdym kraju.


Czy zgadza się pan z tezą NIK wynikającą z raportu opublikowanego w listopadzie 2018 roku, że reforma nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem skarbu państwa wymaga dalszych zmian?

Zobacz: NIK ma poważne zastrzeżenia do nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa

- Stara formuła nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem skarbu państwa, która została stworzona w okresie polskiej transformacji, wyczerpała się. Ta polityka właścicielska, której centrum kompetencyjnym było zlikwidowane przez nas Ministerstwo Skarbu Państwa, była formalnie nastawiona na prywatyzację, a wręcz wyprzedaż polskich przedsiębiorstw.

Nierzadko polskie firmy były sprzedawane w ramach tej "prywatyzacji" państwowym spółkom zagranicznym - bezrefleksyjnie i bez myślenia strategicznego. To oznaczało degradację znaczenia polskiego biznesu i przez to polskiej gospodarki w ogóle, a wpływy z prywatyzacji były po prostu przejadane.

Prawo i Sprawiedliwość zatrzymało prywatyzację i pseudoprywatyzację polskich firm. Pokazaliśmy, że polskie spółki mogą realizować politykę zgodną z polskim interesem gospodarczym bez uszczuplania własności państwowej i jednocześnie z dobrymi wynikami finansowymi.

Przerwaliśmy wyprzedaż majątku narodowego i przeprowadziliśmy największą od 1989 roku reformę nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem skarbu państwa. Korekty po blisko dwóch latach funkcjonowania ustawy z 2016 roku o zasadach zarządzania mieniem państwowym są czymś naturalnym. Rząd je opracował i 27 listopada przyjął. Nie ma jednak mowy o zmianie kierunku czy ducha tej reformy.

Czytaj takżeFundusz Inwestycji Kapitałowych. Idą zmiany w zarządzaniu spółkami Skarbu Państwa

NIK m.in. wnioskuje o wypracowanie koncepcji działań wobec spółek w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz zagospodarowania pakietów mniejszościowych i tzw. resztówkowych. Dojdzie do tego w konsekwencji przygotowanej zmiany ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym?

- Z konkretnymi uwagami wolałbym poczekać do rozpoczęcia procesu legislacyjnego. Projekt o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu 28 listopada i został skierowany do I czytania. W tym miejscu dodam tylko, że po przejęciu władzy chodziło nam przede wszystkim o stworzenie spółkom skarbu państwa warunków do rozwoju i poprawiania kondycji w miejsce bezmyślnego oddawania krajowych marek inwestorom zewnętrznym - i to się stało.

Dzisiaj nie ma mowy o wyprzedaży majątku państwowego, a tam, gdzie to możliwe i zasadne, dokonujemy repolonizacji. Ustawa z 2016 roku o zasadach zarządzania mieniem państwowym funkcjonuje dwa lata i jej efektywność była bacznie obserwowana. Dane wskazują, że większość spółek się rozwija, ale oczywiście tym, które są w gorszej sytuacji ekonomicznej, chcemy mądrze pomagać, aby wyszły na prostą. Porządkujemy też sprawy własnościowe, jednak za względu na upływ czasu, niektóre sprawy są obiektywnie trudne do poukładania.

Na przykład jakie?

- Dość złożonym problemem jest sprawa pakietów mniejszościowych należących do skarbu państwa. Niektóre udziały mniejszościowe Skarbu Państwa dają w praktyce kontrolę operacyjną nad spółkami - taki jest chociażby przypadek Orlenu czy Tauronu. Nie byłoby zatem uzasadnione jednakowe traktowanie wszystkich firm z mniejszościowym udziałem skarbu państwa. Wyzwaniem jest rozwiązanie sprawy tzw. udziałów resztówkowych. To problem, który narastał przez lata i wynika z przyjętego modelu komercjalizacji i następującej po nim prywatyzacji firm.

Nie wszyscy pracownicy obejmowali przysługujące im udziały w sprzedawanych firmach i państwo zostało z ułamkowymi procentami własnościowymi. Jasne jest, że trzeba minimalizować koszty nadzoru nad resztkowymi udziałami SP w firmach, ale losy tych udziałów nie do końca zależą od woli skarbu państwa. To nie są aktywa cieszące się zainteresowaniem inwestorów czy nawet większościowych udziałowców, bo ich przejmowanie niewiele daje. Zobaczymy, może nowelizacja prawa i uproszczenie procedur ich zbywania pomogą w uporządkowaniu tych spraw.

Czytaj również: Spółki Skarbu Państwa największymi sponsorami polskiego sportu


Zaczęła pojawiać się krytyka koncentracji w resorcie energii nadzoru nad firmami energetycznymi i uprawnień regulacyjnych dotyczących energetyki w ogóle. Czy pana zdaniem obecny model nadzorczo-regulacyjny energetyki się sprawdza?

- Jednym z założeń reformy zarządzania majątkiem narodowym było to, żeby spółki z udziałem skarbu państwa trafiły do właściwych ministerstw zgodnie z ich profilem biznesowym, co się stało. Miało to służyć skupieniu kompetencji w nadzorujących resortach tak, aby odpowiedzialni za nadzór pracownicy mieli odpowiednią wiedzę merytoryczną. Często w przeszłości nadzór był w głównej mierze formalny, a nie merytoryczny.

Po prostu urzędnicy zajmujący się firmami działającymi w tak różnych sektorach gospodarki jak energetyka, transport, gospodarka morska czy rolnictwo nie mieli możliwości zrozumienia wyzwań stojących przed firmami. Skupiali się więc na analizie poprawności trafiających do ministerstwa dokumentów, a nie badaniu ich sytuacji ekonomiczno-gospodarczej, która wymaga znajomości branży, w której działa firma. Podsumowując, uważam, że obecny model się sprawdza.

A wracając do samej energetyki, to jaka jest pana opinia?

- Jeżeli minister energii jest rozliczany z prowadzenia polityki energetycznej, to powinien mieć narzędzia do prowadzenia tej polityki, w tym nadzór nad spółkami strategicznymi dla naszego bezpieczeństwa energetycznego. Moim zdaniem obecny model nadzoru nad energetyką, zarówno w obszarze właścicielskim, jak i regulacyjnym, jest właściwy.

Polityka energetyczna jest podporządkowana interesom gospodarczym w każdym kraju. Szkodliwy dla Europy gazociąg Nord Stream II jest na to dowodem. Leży on w interesie Berlina i Moskwy, dlatego pomimo zagrożeń, które stwarza dla bezpieczeństwa naszej części Europy, jest forsowany. Niemcy realizując swoją politykę wewnętrzną, nie zwracają również uwagi, jak rozwój ich lądowej energetyki wiatrowej negatywnie wpływa na funkcjonowanie sąsiednich systemów elektroenergetycznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Repolonizujemy, gdzie to możliwe, nie ma wyprzedaży państwowego majątku - mówi Maciej Małecki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!