Poradnik wyborczy. Wszystko, co musisz wiedzieć o wyborach samorządowych 2024

Setki milionów dla wschodniej Polski. Jest o co walczyć - mówi wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak

Chcemy osiągnąć poszerzenie oferty i podniesienie jakości produktów i usług oraz wydłużenie sezonu turystycznego w Polsce Wschodniej - mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak. Jego resort przeznaczy na wsparcie małych i średnich firm turystycznych 200 mln zł do 2026 roku.
  • Z programu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia-Turystyka może skorzystać 2,5 tys. małych i średnich - twierdzi wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.
  • Bardzo ważną zmianą w drugiej transzy programu jest możliwość skorzystania z pożyczek przez firmy z całej Polski - podkreśla wiceminister.
  • Resort zapewnia, że w ramach programu Polska Wschodnia także duże firmy tej branży mogą uzyskać finansowanie na większe projekty infrastrukturalne. 

Przypomnijmy - jaki jest cel programu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia-Turystyka? Co będzie uznane za jego sukces? Czy są jakieś prognozy?

Głównym celem instrumentu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia-Turystyka jest pobudzenie szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce Wschodniej i rozwój działających w niej mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP). Chcemy osiągnąć poszerzenie oferty i podniesienie jakości produktów i usług oraz wydłużenie sezonu turystycznego w Polsce Wschodniej. (Polska Wschodnia to 5 województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie).

Wiceminister Adam Hamryszczak: Chcemy wesprzeć małe rodzinne firmy z branży turystycznej (Fot. PTWP, Michał Oleksy)
Wiceminister Adam Hamryszczak: Chcemy wesprzeć małe rodzinne firmy z branży turystycznej (Fot. PTWP, Michał Oleksy)

Zobacz też: Polska Wschodnia może być turystyczną perłą

Instrument będzie działał do 2026 r. Do tego czasu z naszych pożyczek powinno skorzystać co najmniej 2,5 tysiąca przedsiębiorstw. Miarą naszego sukcesu będzie jednak przede wszystkim zadowolenie osób goszczących w makroregionie oraz rosnące wpływy z turystyki.

 Na co mogą liczyć przedsiębiorcy w tej transzy programu, jaki ułatwienia wprowadzono?

Zmiany, które teraz wprowadzamy, wynikają z naszych dotychczasowych doświadczeń przy realizacji programu, a przede wszystkim z oczekiwań i potrzeb przedsiębiorców, których uważnie przez ten ostatni rok słuchaliśmy.

Zobacz też: Adam Hamryszczak: celem rządu kontynuowanie programu Polska Wschodnia

Wysokość pożyczki (do 500 tys. zł) i jej przeznaczenie pozostały takie same jak dotychczas. Ale wprowadziliśmy szereg zmian, które powodują, że nasze warunki są nie tylko bardziej atrakcyjne niż w komercyjnych bankach, ale przede wszystkim dopasowane do indywidualnych potrzeb branży turystycznej.

Przede wszystkim obniżyliśmy podstawowe oprocentowanie – wynosi ono 1,85 proc. Dopuściliśmy możliwość zaciągnięcia przez jednego przedsiębiorcę dwóch pożyczek z jednej transzy i wydłużyliśmy okres spłaty nawet do 7 lat, dla pożyczek o wartości ponad 250 tys. zł, gdzie udział robót budowlanych wynosi min. 50 proc. To stwarza przedsiębiorcom możliwość finansowania z naszych pożyczek większych przedsięwzięć inwestycyjnych. Ponadto wysokość i terminy spłat rat mogą się zmieniać w roku, co odpowiada sezonowemu charakterowi działalności biznesu turystycznego.

Bardzo ważną zmianą jest również możliwość skorzystania z pożyczek przez firmy z całej Polski. Wystarczy, aby wspierana inwestycja znajdowała się na terenie jednego z pięciu wschodnich województw. Wierzymy, że dzięki temu w makroregionie powstanie jeszcze więcej ciekawych, atrakcyjnych inwestycji.

Jakie projekty mogą liczyć na preferencyjne finansowanie z tego programu?

Praktycznie wszyscy mali i średni przedsiębiorcy działający w szeroko pojętej branży turystycznej mogą ubiegać się o te pożyczki. Finansowanie na preferencyjnych warunkach może obejmować budowę, rozbudowę lub modernizację obiektów noclegowych, gastronomicznych, infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, turystyki zdrowotnej.

Można będzie również się starać o pożyczkę na mniej „infrastrukturalne” projekty – np. na organizację turystyki i pośrednictwo turystyczne, produkcję i sprzedaż regionalnych produktów rzemieślniczych, ale także na sfinansowanie zakupu transportu turystycznego.

Warto również dodać, że elementem wspomnianych wyżej inwestycji, które mogą uzyskać finansowanie w ramach tego projektu może być wykorzystywanie technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK), np. w zakresie zapewnienia łatwego dostępu do informacji o usługach turystycznych, czyli mówiąc najogólniej - e-turystyka, ale także wydatki na bieżącą działalność lub na promocję i reklamę, związane z zasadniczą częścią finansowanego przedsięwzięcia.

 Wspomniał pan, że budżet programu to minimum 200 mln zł. Czy to oznacza, że może zostać zwiększony? Od czego to by zależało?

O wsparciu branży turystycznej w Polsce Wschodniej pomyśleliśmy w dłuższej perspektywie. Pożyczki będą dystrybuowane do 2026 roku. Ze względu na ich odnawialny charakter (spłacone pożyczki stanowią podstawę do udzielenia kolejnych) całkowite wsparcie dostępne MSP w tym okresie przekroczy 200 mln zł. To także zapewni ciągłość i przewidywalność wsparcia publicznego dla MŚP z branży turystycznej.

Program skierowany jest do określonej grupy odbiorców: MŚP, co determinuje z kolei niewielkie z natury rzeczy inwestycje. Czy funkcjonują lub są w planach programy wsparcia „większej” infrastruktury turystycznej w Polsce Wschodniej?

MŚP w sektorze turystyki to często firmy rodzinne – stanowią one o zróżnicowaniu oferty i potrafią odpowiedzieć na coraz to nowe potrzeby klientów. Przedsiębiorcza Polska Wschodnia –Turystyka jest skrojona dla nich.

Mamy jednak ofertę i dla przedsiębiorstw poszukujących finansowania dla większych przedsięwzięć. Są to dotacje unijne w Programie Polska Wschodnia na tworzenie produktów sieciowych – tu minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu to 7 mln zł. Ta forma świetnie się sprawdza w branży turystycznej – wszyscy wiemy, co znaczy all inclusive. Przedsiębiorcy z branży mogą łączyć siły i pod wspólną marką sprzedawać usługi i produkty. Jest to nasza odpowiedź na oczekiwanie dzisiejszych klientów, którzy chętnie wybierają oferty pakietowe.

Dofinansowanie na tworzenie sieciowych produktów przez MŚP można przeznaczyć np. na inwestycję w spójną infrastrukturę produktów sieciowych, rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, czy opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu. W trwającym od 8 listopada 2018 roku naborze (organizuje go PARP) do rozdysponowania mamy 300 mln zł, w tym 100 mln zł przeznaczymy na projekty realizowane na obszarach objętych strategią rozwoju Bieszczad lub Wielkich Jezior Mazurskich. A więc jest o co walczyć.

Program PPW-Turystyka może wskazywać, że ta dziedzina jest uznawana za potencjalnie ważną dla makroregionu (przyznaję, potencjał jest), ale może mógłby pan wspomnieć, chociaż pokrótce, o innych programach dla Polski Wchodniej – na przykład jakie dziedziny są wspierane.

Dla makroregionu Polski Wschodniej stworzyliśmy już wcześniej wspomniany Program Polska Wschodnia, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Służy on rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw - lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Pierwsza część programu przeznaczona jest dla przedsiębiorców i ma budżet ponad 700 mln euro. Dofinansowujemy projekty skierowane do MŚP: aktywizację start-upów, wdrażanie innowacji – wyników prac B+R, zdobywanie zagranicznych rynków, tworzenie produktów sieciowych, wykorzystanie wzornictwa przemysłowego. Harmonogram konkursów na 2019 r. opublikujemy jeszcze tym miesiącu.

Pozostałe dwie części programu wspierają infrastrukturę transportową, która poprawia dostępność komunikacyjną makroregionu. Na ten cel zarezerwowaliśmy 1,25 mld euro. Dotacje zostały już rozdzielone i trwa realizacja inwestycji. Dzięki nim modernizowane są ponadregionalne linie kolejowe i wybrane dworce PKP (tzw. Wschodnia Magistrala Kolejowa). Rozwijamy też systemy ekologicznego transportu miejskiego w stolicach województw Polski Wschodniej, a także przebudowujemy „wąskie gardła”, czyli odcinki dróg włączające stolice województw i przyległe do nich gminy do sieci dróg krajowych, w tym TEN-T. Szczegółów można się dowiedzieć z naszej strony www.polskawschodnia.gov.pl.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!